عنوان پایان‌نامه

خویشتن در مقابل دیگری در اندیشه هگل با تمرکز بر بخش شعور به خود در پدیدار شناسی روح



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "خویشتن در مقابل دیگری در اندیشه هگل با تمرکز بر بخش شعور به خود در پدیدار شناسی روح" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3089-;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64000
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    هگل برخلاف فلاسفه¬ی پیشین، عقیده دارد"خودآگاهی" هم پیش شرطها و مفروضاتی دارد. او خودآگاهی را در ارتباط درونی با دیگری مطرح می¬کند. لازمه¬ی خودآگاهی، به رسمیت شناختن دیگری است. خود برای آگاهی از خویش، دیگری را واسطه می-کند بنابراین ویژگی مهم خودآگاهی این¬همانیِ این¬همانی و این¬نه¬آنی است. او این¬همانی مفاهیم را در سیر دیالکتیک خود با این¬نه¬آنی مفهوم متقابل آن مواجه می¬کند تا مفاهیم را انضمامی و باواسطه کند و دوگانگی¬هایی ناشی از تفکر انتزاعی را ازبین ببرد.هگل با مفهوم میل ، "خود" را از انزوای درونی¬اش بیرون می¬کشد . خود در مواجهه¬ی اولیه با دیگری، او را متعلق میلش می¬داند و درپی نفی و تحویل او به خود است. اما چون نیاز دارد دیگری استقلالش را تایید کند به ناچار او را به رسمیت می¬شناسد. "خود" پی می¬برد که استقلالش را در وابستگی به او به دست می¬آورد؛ به تعبیر دیگر در برای دیگری بودن لنفسه می¬شود. هگل با خودآگاهی آگاهی و متعلقش را وحدت می¬بخشد. او خودآگاهی را حیطه¬ای می¬داند که در آن یقین به خویش به حقیقت تبدیل می¬شود. بدین ترتیب، حقیقی برای هگل لغیره شدن امر فی¬نفسه است. حقیقت مطلق در پایان مسیرپدیدارشناسی و روند دیالکتیکی رخ می¬دهد، جایی که روح به طورکامل خودآگاه و لنفسه شده است.به نظر هگل، خودآگاهی با تفکر محض به دست نمی¬آید و روندی عملی و انضمامی است. مفاهیم میل و حیات و ماجرای ارباب و برده به شکلی واضح این را نشان می¬دهند. واژگان کلیدی:خودآگاهی- خود- دیگری- استقلال و وابستگی- این¬همانی و این¬نه¬آنی
    Abstract
    Despite of his before philosophers, Hegel thinks self-consciousness also has presupposition and precondition. He puts self-consciousness in inner connection with an other. Requisite for self-consciousness is recognizing other. The self's relation to itself is qualified shaped and mediated by an other. So the important feature of self-consciousness is identity of identity and difference. He confronts the identity of concepts with their contradictions difference, in the process of dialectic, to make them concrete and mediated and overcome dichotomies. Hegel by "desire" take Self out of its solitude. in first cofrontig with the other, Self makes it object of its desire And try to negate it and reduce it to the same. But because it needs that the other confirms its independency, it has to recognize the other. Self understands that its independency will be eared in dependency on other. In the other words, Self becomes in and for itself in and through the fact that it exists for an other. Hegel identify Self with its object by self-consciousness. He thinks by self-consciousness, self-certainty becomes truth. Thus truth is becoming for-other. Absolute truth is at the end of phenomenology and dialectic process where spirit will become self-conscious and for-itself. In Hegel self-consciousness isn't earned in mere thinking but in a practical and concrete way. Concepts like "desire, life and battle of master and slave" show this clearly. Key words:self-consciousness, self, other, independency and dependency, identity and difference