تصویر قهرمان در سینمای عامه پسند دهه ۸۰
- رشته تحصیلی
- مطالعات فرهنگی ورسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71208;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4772
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- طاهره رحیمی
- استاد راهنما
- اعظم راودراد
- چکیده
- در مقاله حاضر تلاش شده است با استفاده از نظریه بازتاب در جامعهشناسی سینما، جامعه ایرانی در دهه هشتاد از منظر روحیات غالب بر آن تحلیل شود. این نظریه که هنر را آینهای برای جامعه میداند به محقق این امکان را میدهد که روحیات مورد نظر را از خلال تصویری که در سینما از قهرمان بهتصویر کشیده میشود مورد مطالعه قرار دهد. همچنین رویکرد کلی جامعهشناسی سینما نیز این امکان را فراهم میآورد که میان یافتههای حاصل از تحلیل فیلمها و رویدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دهه هشتاد ارتباط برقرار شود و بازتاب این رویدادها در فیلمها جستجو گردد. روش تحقیق این مقاله کیفی و تکنیک مورد استفاده روایت شناسی ساختاری بارت است که با مطالعه اسنادی برای توصیف وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دهه هشتاد تکمیل شده است. مهمترین یافته مقاله این است که دو نوع تیپ قهرمان فعال و منفعل در فیلمهای عامهپسند دهه هشتاد قابل شناسایی است که اولی در نیمه اول این دهه و دومی در نیمه دوم آن غالب است. به عبارت دیگر در طول دهه هشتاد مهمترین تغییر رخ داده شده در ویژگیهای قهرمان فیلمها تحول از قهرمان فعال به قهرمان منفعل است.
- Abstract
- In this article Iranian society in the 80s is analyzed in terms of its prevailing insights using the theory of reflection in the sociology of cinema. This theory which considers art as a mirror for society permits researcher to study the prevailing insights of the period under investigation through the image of hero which is shown in its cinema. Moreover, the general approach of the sociology of cinema provides the opportunity for making comparison between the findings of the analysis of movies to their contemporary political, social and economic events through which, the reflection of events in movies can be investigated. This study is based on a qualitative method and the technic used is Barth’s structural narratology. This is completed with a documentary study for describing the political, social and economic conditions of 80s. The most important finding of the article includes identifying two kinds of active and passive heroes in the popular movies of 80s, each being prevailed in the first and second half of the decade respectively. In the other words, transforming the active hero to a passive one is the most important change which is occurred in the characteristics of hero in these movies. Keywords: hero- Iranian popular cinema- social changes- sociology of cinema