عنوان پایان‌نامه

شبیه سازی مسیر حرکت لکه نفتی ناشی از نشت خط لوله در خلیج فارس



    دانشجو در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شبیه سازی مسیر حرکت لکه نفتی ناشی از نشت خط لوله در خلیج فارس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 914;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55691
    تاریخ دفاع
    ۱۲ تیر ۱۳۹۱

    چکیده: وجود چاه های نفت ، استخراج نفت ، لوله های انتقال و به دنبال آن بروز حوادث لکه نفتی در سکو ها یا مسیر خط لوله می تواند موجب آلوده کردن منطقه ساحلی و زیستگاه های دریایی شود. شناسایی و پیش بینی مسیر آلودگی نفتی در صورت وقوع حادثه از اهمیت بالایی برخوردار است. یک راهکار شناخته شده در تخمین مسیر سطحی لکه نفتی و حفاظت از سواحل ، استفاده از مدلسازی عددی است. اهمیت شبیه سازی عددی در اختیار داشتن مسیر های پیش بینی شده حرکت لکه نفتی برای نواحی حساس زیست محیطی است که بر اساس آن می توان نسبت به آماده سازی و برنامه ریزی جهت واکنش مناسب در مواقع ریزش نفت حقیقی اقدام نمود. در این تحقیق مدلسازی انتقال و پخش لکه های نفتی ناشی از سکوی سلمان و لوله های انتقال نفت در مجاورت جزیره لاوان در خلیج فارس و شناسایی مناطق ساحلی در معرض خطر ناشی از لکه های نفتی فوق الذکر انجام می پذیرد. برای رسیدن به این هدف از مدل عددی دو بعدی MIKE21 در دو مدول هیدرودینامیکی و آنالیز ریزش نفت استفاده شده است. ابتدا مدلسازی هیدرودینامیکی منطقه مورد مطالعه با استفاده از خصوصیات میدان باد و توپوگرافی منطقه انجام پذیرفت. پس از آن مدول ریزش نفتی با استفاده از نتایج مدل هیدرودینامیکی اجرا شد. مدلسازی انتشار لکه نفتی در سه نقطه از مسیر خط لوله انتقال از سکوی سلمان به جزیره لاوان برای سناریو های مختلف باد انجام گرفت. نتایج تحقیق نشانگر تأثیر شدید باد بر نحوه انتشار لکه نفتی در مقایسه با جریانات دریایی می باشد. همچنین مشخص گردید تحت تأثیر باد با سرعت m/s 12 در جهت 190 درجه ، لکه نفتی ریخته شده از مبدأ شماره یک به فاصله 144 کیلومتری جزیره لاوان پس از شش روز ، مبدأ شماره دو در فاصله 96 کیلومتری جزیره لاوان پس از چهار روز و نقطه شماره سه در 48 کیلومتری جزیره پس از دو روز به ترتیب غرب ، جنوب غرب و جنوب جزیره لاوان را آلوده خواهد ساخت. به علاوه باد با سرعت m/s 6 در جهت 200 درجه نیز منجر به برخورد آلودگی نفتی ریزشی از مبدأ شماره یک ، دو و سه به ترتیب پس از گذشت سیزده روز ، نه روز و چهار روز با جنوب جزیره لاوان می گردد.
    Abstract
    Abstract: The use of numerical modeling is a well technique that has proven to provide cost protection and estimates of oil surface drift. This thesis presents the results of simulating an oil spill in the Lavan Island in the Persian Gulf. The case study is Salman platform located at one hundred and forty four kilometers from the south of Lavan Island. In this study, MIKE21 model has been used in two modules: hydrodynamic and spill analysis. At the first, hydrodynamic modeling was setup using wind conditions and the topography of the region. In the second part, Spill Analysis model was run using the flow field produced from the hydrodynamic simulation. Oil Spill modeling was performed at three point sources on the transmission pipeline route from Salman platform to Lavan Island under different wind scenarios. Results show that oil spill trajectory is strongly influenced by wind. Furthermore, results indicate that under wind with a speed of 12 m/s and in the direction of 190 degree, the oil slick released from sources situated in 48, 96 and 144 kilometers from lavan island will reach to the coast after six, four and two days respectively. Keywords: oil spill, hydrodynamic model, MIKE21 model, Lavan Island