اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری عاطفی ، اجتماعی و آموزشی دختران دبیرستان خانواده های ایثارگر
- رشته تحصیلی
- مشاوره خانواده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53454
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- قمر بردبارطارمسری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت¬های مثبت اندیشی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان دختر دبیرستانی صورت گرفته است.بر این اساس یک نمونه 78 نفری از دختران (15تا18سال)خانواده های ایثارگر که در مقطع متوسطه مدارس شاهد شهرتهران سال تحصیلی (91-1390) شاغل به تحصیل بودندبا روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. میزان سازگاری نمونه مورد بررسی با استفاده از پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینک وسینا(1993) ،اندازه گیری شد. پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. که تعداد 44نفر آزمودنیها که نمرات پایینی از نظر میزان سازگاری کسب کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش (22نفر) و کنترل (22نفر)تقسیم شدندو متغیر مستقل آموزش مهارت¬های مثبت¬اندیشی به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته بر روی گروه آزمایش صورت گرفت. یک هفته پس از پایان آموزش گروه آزمایش، مجدداً پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایج آزمون با استفاده از آزمونt زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر افزایش سازگاری تاثیر گذار بوده واز نظر آماری معنادار است. کلید واژه ها : آموزش مهارت مثبت اندیشی- سازگاری عاطفی ،اجتماعی و آموزشی
- Abstract
- Abstract The presented reaserch is aimed in order to determining the effectiveness of positive thinking training on emotional social and educational adjustment .according to this a sample which is consists of 78 girls(15-18 old) belonged to veterans families and are educating in intermediate section in shahed schools in Tehran in 90-91 educational year has been chosen. this sampling is done by cluster method. Due to balancing, its adjustment is measured by alignment questionnaire in sing and sinha high school students in 1993.this study is experimental one which is associated with pre and post test with control and experiment, with post-test and pre-test. 44 of trainees who had got low ranks and scores in degree of adjustment was chosen randomly and divided into two groups . the first is experiment group and the 2nd is control group. The independent variable of positive thinking training was done on experiment group during eight session which each one lengthed 1.5 hours.After the first week again we had post test for both groups. the results were analysed using dual(even) test and it indicated that training the positive thinking techniques and skills will be effective on adjustment enhancement and is also statistically meaningful. Keywords: positive thinking training - educational , social and emotional adjustment.