عنوان پایاننامه
طراحی مرکز هنری تهران با رویکرد رابطه معماری و مدیا
- رشته تحصیلی
- تکنولوژی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54658
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم ازموده
- استاد راهنما
- کتایون تقی زاده آذری
- چکیده
- چکیده: بسیاری از نظریه پردازان معماری، جامعه شناسان و روانشناسان، این اعتقاد را دارند که همگام با مجازی شدن دنیای رسانه ای، طراحی وساخت فضاهای فیزیکی در قالب طراحی معماری و طراحی شهری، شکل متفاوتی به خود گرفته است. لذا این پژوهش قصد دارد به بررسی ارتباط پیچیده و پویایی که میان معماری و مدیا(رسانه) وجود دارد بپردازد. رسانه های دیجیتال منجر به ظهور الگوهای متنوعی از پویایی در فضاهای شهری و معماری می شوند که تا قبل از این وجود نداشتند. امروزه مدیا امکان خلق فضاهایی با ماهیتی متفاوت و با توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان خود را فراهم کرده است. به بیان دیگر امروزه بیش از پیش این امکان وجود دارد که ساختمان با تمام قابلیت هایش به عنوان یک رسانه عمل کند. اما به نظر می رسد در میان ابعاد گسترده ارتباط معماری و رسانه، نماهای رسانه ای از مهمترین نقش برخوردارند. در واقع نمای ساختمان ها یکی از عناصر با اهمیت در فضا و سیمای شهری است.این نماها هستند که دیواره ی یک شهر را تشکیل داده و به عنوان پوسته ی اولیه شهر،ارتباط دهنده ی شهر و شهروندان آن هستند. نماهای مدیا گروهی از نماهای شهری اند که توسط تکنولوژی روز دنیا و با استفاده از سیستم های دیجیتالی به وجود آورنده ی پوسته ای مجازی بر روی نمای ساختمان ها می باشند. نوشتار حاضر در تلاش است تا در وهله ی اول با تعریف رسانه به ارائه ویژگی های موجود در یک رسانه بپردازد و در گام بعد با توجه به این تعریف، چگونگی عملکرد یک ساختمان به عنوان رسانه را بیان نماید. در ادامه این روند به پیشینه ظهور مدیا در معماری پرداخته خواهد شد. موضوعات بعدی مورد بحث در این رساله پیرامون تعریف و منشا نماهای مدیا، تکنولوژی نمایش و محتوای رسانه ای خواهند بود.در پایان این رساله یک مرکز هنری در تهران به عنوان نمونه ای از ارتباط معماری و رسانه و با رویکرد نماهای مدیا طراحی خواهد شد. واژگان کلیدی: رسانه، معماری، نمای مدیا، فناوری
- Abstract
- Abstract: The digital vanguard’s much touted campaign to “dematerialize” our physical bodies and environments wasn’t nearly as extensive as many early cyber culture theorists had predicted. In fact, many architectural theorists, sociologists, psychologists, geographers, and scholars in related disciplines argue that as our media have become ever more virtual, the design and development of our physical spaces—through architecture, landscape design, and urban and regional planning—have become even more important. This thesis examines the dynamic and complex relationship between media and architecture. We will look at architecture as media, symbols and embodiments of particular ideas and values—and at the impact that communication media have had on the practice of architecture and the way we experience our environments. In laying the groundwork for this research, we will first discuss how architecture is itself a medium. We will then turn our attention to the historical and technological background of embedding media in architecture. After equipping ourselves with a vocabulary and a theoretical framework, we will trace media facades as the most important aspect of the relationship between media and architecture .In the process, technology of displaying media facades and their media context will be defined. Finally this project aimed to design an art center in Tehran and conducted a series of psychological and theoretical studies to achieve this. Architecture’s mechanism as a media is to be taken into consideration. Keywords: Media, Architecture, Media Facades, Technology