عنوان پایاننامه
شهرداری پایتخت
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53933
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- فائزه سادات میرایی آشتیانی
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- مطالع? این پایان¬نامه در جهت رسیدن به مفهومی برای طراحی یک نمادی از پایتخت با عنوان شهرداری پایتخت انجام شده است. در این راستا بخش نظری پروژه روشن نمودکه شهرداری موضوعی است اجتماعی که ریشه در تاریخ و فرهنگ یک مکان دارد و فضایی است مردمی برای رسیدگی به اساسی¬ترین امور روزمره زندگی آنها. در نتیجه چگونگی برخورد مردم با زندگی روزمره که ابعاد اجتماعی و سیاسی/اداری در رأس آنها قرار می-گیرد در جوامع مختلف، در طول تاریخ و به طور اخص در ایران و تهران مورد بررسی قرار گرفت. پایتخت، که به¬عنوان نمادی ملی در این پروژه در نظر گرفته شد، برچسبی است که وقتی بر مکان نهاده شود، معنا می¬یابد. بدین ترتیب تهرانِ پایتخت به¬عنوان موضوع خاص این پروژه مطرح گردید و معنای آن از طریق پرداختن به دو سوال عمده دنبال شد: هویت تهرانِ پایتخت چگونه است و ظرفیت¬های بالقو? آن از نظر کالبدی چه جایگاهی را برای مردم، زندگی آنها و ارتباط آنها با مسئولین سامان دادن به شکل و کیفیت زندگی، می¬تواند داشته باشد. با تصمیم بر اینکه نماد تهرانِ پایتخت می¬تواند آیین? تمام نمای فرهنگ شهر باشد، میدان امام خمینی (توپ¬خانه) به¬عنوان بستر طرح انتخاب گردید. در حقیقت این میدان علاوه بر اینکه در بافتی تاریخی قرار دارد، یک کانون عملکردی مهم تا به امروز به¬شمار می¬آید. در حقیقت هر گونه تغییر تحول مهم نمودی در این میدان پیدا ¬کرده است و به مرور در سیمای کالبدی آن اثری از خود برجای گذاشته است. تأثیری که این پروژه در این میدان می¬گذارد، ایجاد مکانی است که نه تنها ارتباط مردم با شهرداری و شهردار را برقرار می¬سازد و آنها را با حقوق شهروندیشان آشنا می¬سازد، بلکه نمادی از پایتخت متکثر ایران است.این طرح در جهت برآورده ساختن این هدف به¬وجود آمده است کلید واژه¬ها: شهرداری، پایتخت، شهروند، شهردار، تهران، میدان امام خمینی (توپ¬خانه)، هویت، نماد.
- Abstract
- This lead by design thesis anticipated the result of the design as a symbolic architectural product, portraying the notion of the municipality of the capital city as a representative feature for the citizens. In light of the above, literature associated with the subject highlights that municipality design is a social topic that penetrates thorough the history and culture of a specific region and hence is categorized as a civic assembly responsive to every day matters of civic life. With social and political/administrative affairs at the topmost level of public daily encounter, a chronicle review of how urban affairs were manipulated both in Tehran as the capital of Iran and worldwide, was deemed necessary. On the other hand, Capital City is considered as a cleaving attribute of place that when associated to a place can bring about distinct qualities for it; which elaborates the specific meaning of Tehran as the Capital City in this project. This lead the thesis to focus on how Tehran as the Capital city can be identified and what architectural potententails does the city hold for public, social and administrative relations to prosper. In order to design a symbolic architecture for the city that can fully reflect the culture embraced within, Emam-Khomeini (Toop Khaneh) Square that lies in the heart of the city was chosen for the project to be embedded in. This square sits within a historic fabric and has been one of the most prominent functional places of the city up to present. It resembles most major social/political events and changes that the city has faced during the years which are illustrated in the historical altering façade of the square. Therefore, it can be concluded that the purpose of this project is structuring space so that public, municipality and mayor relations enhances to enable a better interpretation of citizen’s rights in a general sense and creating a symbol of a diverse and plural city that the capital of Iran is, in a specific sense. Ke