عنوان پایاننامه
نقش عوامل روانشناختی توانمند سازی در ارتقاء خلاقیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53190
- تاریخ دفاع
- ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- مجید پورخلیل
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده نقش توانمندسازی روانشناختی در ارتقاء خلاقیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله که مورد توجه مدیران آموزش منابع انسانی دانشگاه مذکور بود، بر اساس یک طرح پژوهشی ( توصیفی- استنباطی ) مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی و پیمانی دانشگاه بقیه الله بود. در این پژوهش تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان، 322 نفر محاسبه و 322 پرسشنامه پخش و 308 پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی از اسپریتزر (1995) و پرسشنامه خلاقیت از جعفری (1388) بود . پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای توانمندسازی روانشناختی، 72/0 و برای خلاقیت، 87/0 گزارش شد. همچنین روایی پرسشنامه ها با استفاده از روش روایی محتوایی تایید شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش به شرح زیر می باشد : 1) بین 5 خرده مقیاس توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 2) از نظر توانمندسازی روانشناختی، بین زن و مرد ، تفاوت معناداری وجود ندارد. 3) از نظر مقایسه توانمندسازی با سطوح تحصیلات ، بین هیچ یک از مقاطع تحصیلی، تفاوت معناداری مشاهده نشد. 4) از نظر مقایسه توانمندسازی با میزان سابقه خدمت ، فقط بین 2 گروه از کارکنان از نظر توانمندسازی تفاوت معنی داری وجود دارد : بین گروه 1 تا 6 سال با گروه 7 تا 12 سال و بین گروه 13 تا 18 سال با گروه 19 تا 24 سال واژه های کلیدی: توانمندسازی ، عوامل روانشناختی ، خلاقیت ، کارکنان
- Abstract
- Abstract The role of psychological empowerment in promoting creativity of staffs of the Baghiyatallah university of medical sciences was considered by administrators of human resources training, based on a research project ( descriptive- inferential) were evaluated .The study population consisted of all employees. In this study, the sample according to morgan, 322 people were calculated. The 322 questionnaires distributed and 308 questionnaires were collected and analyzed by using of spss statistical software. Research tools, were spritzer standard questionnaire for variable empowerment and Jafari questionnaire for variable creativity. Reliability of research tools was calculated by using Cronbach’ s alpha, For psychological empowerment, 72/0 and for creativity87/0 was reported . The validity of questionnaires was confirmed by using content validity. The results of this study are as follows : 1) There is a positive and significant relationship between five empowerment and creative subscales. 2) In terms of psychological empowerment, between men and women, is no significant difference. 3) Of the Comparison of empowerment with education levels between any of the education, there was no significant difference. 4) Of the Comparison of empowerment with The amount of service, Just between two groups in terms of empowerment of employees, are significant differences : Between groups 1 to 6 years with groups 7 to 12 years and Between the group 7 to 12 years with groups of 13 to 18 years Key words : empowerment, psychological factors, creativity, employees