عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه رشته تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش آموختگان کارشاسی ارشد دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتیوعلوم اجتماعی دانمشگاه تهران طی دوره۱۳۸۶-۱۳۸۳




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55935
    تاریخ دفاع
    ۰۳ تیر ۱۳۹۱

    چکیده مشخص کردن وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف از نظر کارایی،درآمد،اشتغال، جنسیت، رشته تحصیلی با توجه به اهداف برنامه آموزشی که گذرانده اند، اهمیت ویژه ای دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رشته تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش آموختگان کارشناسی ارشد دانشکد ه های روان شناسی و علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران طی سال های (1383-1386) است. تحقیق از نوع پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 1077 نفر است که 224 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که 173 نفر به پرسشنامه جواب دادند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته به صورت اینترنتی استفاده شد که پایایی(82%) و روایی آن تایید شده بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی(فراوانی و درصد فراوانی) و (آزمون خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که: (60/82) درصد دانش آموختگان دانشکده روان شناسی اشتغال کامل و (1/11) درصد نیمه شاغل هستند. (77/77) درصد از دانش آموختگان دانشکده علوم اجتماعی اشتغال کامل و (04/16) درصد نیمه شاغل هستند. و مهارت های فردی را در دستیابی به شغل مورد نظرشان را زیاد دانسته اند.(06/46) درصد دانش آم.ختگان دانشکده روانشناسی از طریق آزمون های استخدامی مشغول به کار شده اند و (93/53) درصد در بخش دولتی بوده و صرف زمان برای دستیابی به شغل بین 3-6 ماه بوده است(94/44) درصد میزان رضایت از شغلشان نیز در حد متوسط(94/44) و زیاده بوده (31/26) و (5/37) از شغلشان به دلیل کافی نبودن درآمد ناراضی بودن. (27/84) درصد از دانش آموختگان شغل خود را دائمی می دانند. اما(68/48) درصد دانش آموختگان دانشکده علوم اجتماعی از طریق دوستان و آشنایان مشغول به کار شده اند و (95/51) در بخش خصوصی مشغول به کار بوده اند. و صرف زمان دست یابی به شغلشان 12-6 ماه(68/48) بوده است و میزان رضایت از شغلشان در حد متوسط(89/32) و کم(31/26) بوده است و دلیل (20/37) درصد کسانی که از شغلشان ناراضی بودن عدم تناسب با رشته تحصیلی بوده است.(05/71) درصد دانش آموختگان شغل خود را دائمی می دانند. دانش آموختگان ارشد رشته های دانشکده های روان شناسی و علوم تربیتی و علوم اجتماعی نظرشان درباره برنامه ها و محتوای آموخته شده دوره کارشناسی ارشد در حد متوسط بوده ارزیابی شده است. دانش آموختگان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ارتباط بیشتری بین شغل و رشته تحصیلشان میبینند. واژگان کلیدی: اشتغال،رشته تحصیلی،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی
    Abstract
    Abstract Evaluating graduates in terms of efficiency, income, gender and major considering the curriculum students passed is of high importance. The goal of this research is to investigate the relation between major and occupation of masters’ graduates of Tehran psychology and Education faculties during (1383-1386). This research is of (DESCRIPTIVE - CORRELATIVE) type. In a statistical population of 1077, 224 were randomly chosen, 173of whom completed questionnaires. Collecting the data was internet based with (%82) perpetuity and justifiability .The collected data was analyzed using descriptive statistics (AMPLITUDE ANDAMPLITUDE PERCENTAGE) and deductive statics (µ2 test). The results showed 82.60 percent of graduates of psychology and Education faculty and 77.7 percent of graduates of social sciences faculty were full time workers. 46.06 percent of graduates of psychology and Education faculty were hired by entrance exams and 53.93 percent were government workers and had 3 to 6 months job seeking period and their job satisfaction was relative which is 44.94 percent and main reason behind job DISSATISFACTION was low income which includes 37.5 percent of graduates. 84.27 percent of graduates consider their job as permanent. 48.68 percent have been hired by relations and close friends help and 51.95 percent work in government sector. It took them 6 to 12 months to find a job and their job satisfaction was as low as 32.89 percent, 37.20 percent of whom were dissatisfied with lack of proportion between their education and their job. 71.05 percent of them considered their job as permanent. Graduates of various majors in the two above faculties think there’s medium connection between their job and their curriculum. 54 percent of graduates of psychology and Education faculty see considerable proportion between their course material and their occupation. Key words: Major, occupation status, graduates, graduates of psychology and education and social sciences