عنوان پایاننامه
گذر زندگی، طراحی مسیر گردشگری شهرری به عنوان فضای جمعی
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54874
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سروین الهی
- استاد راهنما
- سیدامیر منصوری
- چکیده
- چکیده در گذشته نگرش غالب به فضای جمعی بر اساس فاکتور تفرجی و پاسخگویی به الگوهای فراغتی بوده است. اگرچه نقش پررنگ و شاخص تفرجی فضاهای جمعی قابل اغماض نیست، اما تجربیات جهانی نشان میدهد تخصیص رتبه نخست اهمیت به نقش تفرجی در میان سایرفاکتورها، عاملی در راستای عدم رشد فضای جمعی محسوب میگردد. امروزه با گسترش فضاهای جمعی و تجربیات موفق جهانی ،" پیوند تنگاتنگ فضاهای جمعی و زندگی روزانه" به عنوان مهمترین عامل موفقیت اینگونه فضاها بیش از پبش توجه طراحان را به خود جلب است. لذا الویت نخست در طراحی فضای جمعی, طراحی شبکه ای و در چرخه زندگی قرار گرفتن فضا است که خود موجب فعالیت و پویایی هرچه بیشتر فضا میگردد. قابل ذکر است که طراحی شبکه نمیتواند از زندگی و چرخه حیات منطقه منفک باشد، زیرا شبکه سیستمی است مرکب از کارکردهای مختلف و معناها و عناصر تاریخی که همگی در ارتباط با هم قرار دارند برای هرچه بیشتر عجین شدن مسیر با زندگی روزانه مردم یکی از مهمترین عوامل به کارگیری اندام حمل و نقلی آرام و انسان مدار می باشد، تا بدین ترتیب مسیر و فضاهای جمعی به بخشی از سیستم شبکه ای شهر تبدیل شود تا بتواند به تمامی جنبه های نیاز مردم مانند جنبه تفرجی, کارکردی, خدماتی، دسترسی به صورت همزمان پاسخگو بوده و برای تمامی کاربران خود در تمامی سنین و مشاغل نقشی موثر ایفا کند. به بیانی دیگر با تردد غالب ساکنان منطقه در طول روز در مسیر مذکور برای دسترسی به مقصد خود این فضا از فضایی تفرجی فراتر رفته و با زندگی روزانه مردم عجین می شود. واژگان کلیدی: فضای جمعی، زندگی پیاده، پیاده راه، نظام حمل و نقل آرام
- Abstract
- Abstract In the past,the dominantapproach to public spaces was based ontheentertainment andleisurefactors.Although the entertainment role ofpublicspacesis one the important factors, But alsointernational experienceshows that assigning the topimportance tothe entertainment role, among other factors is an important point to inhibition the growth of public spaces. Nowadays,with the developmentand successfulpublicspaces inthe world, Closely relationship between public space and daily life, is the most importance factor to achieving successfully. Therefore, thefirstpriorityin designing ofpublicspace is creating networkdesignandlife-cycle, that the resultisa moreactivityandmoredynamics in space. Network designcannotbe separatedfrom lifeandthelife cycle, Because of the Network system is composed ofdifferent functionsandmeanings andhistoricalelements Formoreingrainedintothedaily lives of peoplewith this public spaces, Using slow and mankind scale transportation is importance,untilthepublicspacesbecome a part ofa networksystem of the city. In order to, this method can access totheanswer Toallaspects ofpeople'sneeds, such as recreationalareas, function, service and etc. Daily traveling of users in the public spaces, is an important factor to intertwined city with thedaily lives of peoples. Key words: publicspace, walking life, walkable street, slowly- transportsystem