عنوان پایان‌نامه

تاثیر کانون توجه دستورالعمل . تواتر دستورالعمل و میزان تمرین بر یادگیری مهارت پرتاب دارت در نوآموزان



    دانشجو در تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر کانون توجه دستورالعمل . تواتر دستورالعمل و میزان تمرین بر یادگیری مهارت پرتاب دارت در نوآموزان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 981;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58714
    تاریخ دفاع
    ۰۷ تیر ۱۳۹۱

    هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر نوع کانون توجه دستورالعمل (توجه درونی و بیرونی)، تواتر دستورالعمل (تواتر 100% و 33%) و میزان تمرین (یک روز تمرین و سه روز تمرین) بر یادگیری مهارت پرتاب دارت در نوآموزان می باشد. بدین منظور 132 دانشجوی پسر ساکن در خوابگاه کوی دانشگاه تهران با دامنه سنی 23 تا 35 سال که هیچ تجربه قبلی در تمرین این مهارت را نداشتند، انتخاب شدند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به یازده گروه تقسیم شدند و پروتکل تمرینی را آغاز نمودند (یازده پروتکل تمرینی در این پژوهش اجرا گردید). پس از تمرین از آزمودنی ها آزمون اکتساب و 24 ساعت پس از تمرین آزمون یادداری و انتقال به عمل آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که اتخاذ کانون توجه بیرونی نسبت به کانون توجه درونی عملکرد بهتری را در مرحله اکتساب، یادداری و انتقال ایجاد می کند. همچنین نشان داده شد که تواتر دستورالعمل (تواتر 100% در مقابل تواتر 33%)، میزان تمرین (تمرین یک روز در مقابل تمرین سه روز) و تعامل این متغیرها تفاوت معنی داری را در عملکرد آزمودنی ها در مرحله اکتساب، یادداری و انتقال ایجاد نکرده است. نتایج این پژوهش مبنی بر برتری اتخاد کانون توجه بیرونی نسبت به اتخاذ کانون توجه درونی، فرضیه پردازش هشیار مکسول و مسترز را تأیید می نماید.
    Abstract
    The aim of this study was to investigate the effect of focus instructions (regarding internal and external), frequency of instruction (frequency of 100% and 33%) and amount of practice (one-day and three-day training) to learn the skills of novices in throwing darts. For this purpose, 132 male students in dormitories of University of Tehran on the age range 23 to 35 years who had no previous experience in practicing these skills were selected. The subjects were randomly divided into eleven groups and began training protocol (eleven exercise protocol in this study was conducted). After a period of practice, an acquisition test, retention test and transfer test performed from participants. The results showed that the adoption of an external focus respect to internal focus better on the acquisition, retention and transfer will occur. It was also shown that the frequency guidelines (100% frequency vs. frequency 33%), the amount of practice (practicing the exercises a one day for three days) and no significant interaction of these variables on the performance of the participants in the acquisition, retention and transfer of a has not. Based on these results that external focus of attention better than internal focus of attention, Maxwell and Masters conscious processing hypothesis is confirmed.