عنوان پایان‌نامه

شناسایی معیارهای کلیدی در ارزیابی تعالی شرکتهای مادر



    دانشجو در تاریخ ۰۱ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی معیارهای کلیدی در ارزیابی تعالی شرکتهای مادر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60327
    تاریخ دفاع
    ۰۱ تیر ۱۳۹۱

    چکیده : تا کنون مدلهای تعالی مختلفی در دنیا از سه مدل تعالی معروف دمینگ، مالکوم بالدریج و مدل تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا برای سازمانهای تولیدی و خدماتی الهام گرفته اند ولی تا کنون مدل تعالی خاص شرکتهای مادر وجود نداشته است. هدف تحقیق حاضر ، شناسایی معیارهای کلیدی در ارزیابی تعالی شرکتهای مادر در موسسه اسراء بود.روش تحقیق استفاده شده در این تحقیق، مصاحبه، استفاده از پانل نخبگان و پرسشنامه بود. جامعه آماری در این تحقیق مدیران ارشد ، مدیران تعالی و صاحبنظران مرتبط با موضوع تحقیق از کلیه واحدها و سازمان‌های مادر (اعم از واحدهای تولیدی و خدماتی)تحت پوشش موسسه اسراء بود. اندازه جامعه،40 نفر بودکه در این تحقیق از کلیه این افراد استفاده شد و آزمایشات آماری انجام گرفته روی اطلاعاتی که ازخبرگان در موسسه اسراء بدست آمد ، مشخص گردید که وزن و اهمیت کلیه زیرمعیارهای مطرح شده در پرسشنامه از نظر پاسخ دهندگان متوسط به بالا( بالاتر از میانگین =3) می باشد که در نتیجه تمامی زیر معیارهای معیارهای فوق ، قابل پذیرش می باشد . یعنی می توان نتیجه گرفت که از دید خبرگان شاغل در موسسه اسراء ، تمام معیارها و زیرمعیارهای ارایه شده در پرسشنامه جهت ارزیابی تعالی شرکتهای مادر دارای اهمیت بالا بودند. در این تحقیق روایی پرسشنامه از طریق کمیته علمی بررسی شد و پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ و با نرم افزارSPSS مقدار قابل قبول 0.985 بدست آمد . همچنین برای رتبه بندی زیرمعیارها در هر معیار و برای اولویت بندی معیارها نسبت به هم از آزمون فریدمن استفاده شد. در نتیجه مفاهیم حاصل از مصاحبه های انجام شده و بررسی پیشینه و پرسشنامه در قالب 14 معیار ( مدیریت و رهبری ، خط مشی و استراتژی ، سرمایه های انسانی ، تامین کنندگان ، مدیریت منابع مالی ، مدیریت امکانات فیزیکی ، مدیریت اطلاعات ، دانش و فناوری ، مدیریت محصولات و خدمات و فرآیندها ، مدیریت برمشتری و بازار، نتایج مشتری ، نتایج کارکنان ، نتایج جامعه ، نتایج کلیدی عملکرد مالی ، نتایج کلیدی عملکرد غیر مالی ) و 127 زیرمعیار قرار گرفتند . کلید واژه : شرکت مادر – معیارهای ارزیابی تعالی شرکتهای مادر – زیر معیارهای ارزیابی تعالی شرکتهای مادر - مدل تعالی .
    Abstract
    There are various excellence models for production and service organizations world-wide which are derived from three famous excellence models: Deming Award in Japan, American Malcolm Baldrige Award and European Foundation for Quality Management; but till now there hasn’t been any specified excellence model for holding companies. This research is focused on identifying key criteria in assessing excellence of holding companies in Asra institute. The research method applied in this study consists of interview, questionnaire and take benefit from elites’ panel. The statistical society was selected from senior managers, excellence managers and clear sighted individuals about this subject. The survey was run on asample size of 40 persons.This group was selected from all holding units and organizations which were covered by Asra institute. Statistical testsdone on the data obtained from experts in the institute, determined that theimportance of all sub-criteria in the questionnaire is upper than the average (average is three), according to the repliers’ viewpoint. Therefor all sub-criteria of above criteria are acceptable. This means that from the viewpoint of theexperts working in Asra institute, all criteria and sub-criteria mentioned in the questionnaire in order to asses excellence of holding companies, are of great importance. In this research justifiability of the questionnaire was investigated by the scientific committee and also the reliabilitywas testedby Cronbach's AlphaandSPSS software for 0.985 which is an acceptable amount. Also in order to ranking sub-criteria in each criterion and prioritizing the criteria, the Friedman test was applied. 6 . In conclusion, the concepts obtained from interviews, revision of the background and questionnaire, represents in a framework composed of14 criteria and one 127 sub-criteria. The 14 criteria compriseLeadership;Policy and Strategy; Human Resources; Suppliers; Financial Resources Management; Physical Facilities Management; Data, Knowledge and Technology Management; Products, Services and Processes Management; Customer and Market Management; Customer Results; People Results; Society Results; Key Financial Performance Results; Key Non-financial Performance Results. Keywords: holding company, excellence assessing criteria of holding companies, excellence assessing sub-criteria of holding companies, excellence model.