عنوان پایاننامه
احیای هویت شهری-طراحی منظر شهری گذر تاریخی(بازار بابل)
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57844
- تاریخ دفاع
- ۰۳ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- جواد قلی پورملکشاه
- چکیده
- رابطه متقابل انسان و بازار باعث این می شود تا فضایی به وجود آید که در آن رخدادهای مکانی بر پایه شرایط اجتماعی شکل گیرد. بازار سنتی به دلیل نقشی که در بروز رفتارهای اجتماعی خاص در محیط داشته، دارای اهمیت ویژه ای بوده است که با فراهم آوردن بستری جهت بروز تعاملات برای شهروندان؛تعامل با محیط و تعامل با سایرین،نتایج قابل ملاحظه ای از جمله ایجاد خاطره،خلق معنی و احساس تعلق را به همراه داشته است. از اینرو بازارهای سنتی به عنوان بستر رخدادهای اجتماعی، سیاسی وفرهنگی در گذشته از اهمیت فراوانی برخوردار بوده اند. متاسفانه با ورود مدرنیته به ایران با تغییراتی که به همراه آورد لطمه ی بزرگی بر ماهیت بازار های سنتی وارد شد و معانی ای که طی سالها تجربه وارد عرصه ی بازار شده بودند را از بین برد.و تاثیری که بازار در شکل گیری فرهنگ داشت را کم رنگ نمود. در پروژه ای که پیش روست سعی بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی و با استناد به متون و مصادیق موجود، در پی تدقیق و تحلیل جایگاه بازار و تأثیر رویدادهای فرهنگی،سیاسی و اجتماعی که در بازار سنتی شهر بابل وجود داشته،دست یابیم.
- Abstract
- Mutual relation between man and market causes an environment to be created in which local events are formed on the basis of social context. Traditional market has a special importance because of its role in the indication of special social behaviors in the environment, that have had considerable results such as, memory creation, meaning and feeling attachment creation, by providing a context for indicating the interactions for citizens; interaction with environment and with the others. Hence traditional markets as social, political and cultural event context have had great importance in the past. Unfortunately by entering the modernity to Iran with changes that would bring with itself, endamage the traditional markets identity greatly and destroy the meanings that are entered through years of experience, and fade out the effect that market has been had on the formation of culture. In this study, we try to achieve the informations about the position of market and cultural, political and social events effect that have been in the traditional market of Babol. Key Words: Men, Market, Identity, Urban, Society, Culture, Politics, Religion