عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط مدیریت دانش وتوسعه محصول جدید در صنایع یشرفته



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط مدیریت دانش وتوسعه محصول جدید در صنایع یشرفته" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2274;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56695
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۱

    نرخ بالای تغییرات در فن آوری و تغییر در سلایق و نیازهای مشتریان، چرخه عمر محصولات را به شدت کاهش داده است. شرکتها برای باقی ماندن در عرصه رقابت راهی بجز ایجاد تغییرات در محصولات خود و یا ارائه محصولی کاملا جدید مطابق با فن آوری روز و نیاز مشتری ندارند. به همین دلیل فرآیند توسعه محصول جدید، به عاملی مهم در موفقیت سازمان تبدیل شده است. تحقیق حاضر به منظور نشان دادن نقش مدیریت دانش بر فرآیند توسعه محصول جدید انجام شده است. برای نشان دادن این رابطه از عوامل کلیدی موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید بعنوان حلقه ربط دهنده استفاده شده است. بدین صورت که ابتدا تاثیر هر یک از عوامل کلیدی موفقیت در فرآیند توسعه محصول جدید بررسی شده است. در ادامه تاثیر مدیریت دانش بر هر یک از عوامل کلیدی موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید به صورت کیفی بررسی شده و در انتها با انجام محاسبات ریاضی تاثیر هر یک از فرآیند های مدیریت دانش بر مراحل توسعه محصول جدید بدست آمده است. در این تحقیق با استفاده از مقالات گذشته علاوه بر میزان تاثیر گذاری، مکانیزم اثر گذاری مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید نیز بررسی شده است. این تحقیق نشان میدهد از میان فرآیندهای اصلی چرخه مدیریت دانش، دو فرآیند خلق و اشتراک گذاری بر مراحل فرآیند توسعه محصول جدید، بسیار اثر گذار است. همچنین مراحل ایده پردازی و توسعه در فرآیند توسعه محصول، وابستگی بیشتری به مدیریت دانش دارند.
    Abstract
    The high rates of technology changes, as well as changes in customers’ desires have greatly reduced the life cycle of products. Thus, companies have no choice but to change their products or introduce new products, based on new technologies and customers’ needs, to be able to compete in the market. Therefore, the process of New Product Development (NPD) has become an important factor in the success of organizations. This research is conducted to highlight the role of Knowledge Management (KM) on NPD. To show this relation, NPD key success factors (KSF) have been used as the connecting tool. Initially, the effect of each KSF on NPD process has been examined. Then, the effect of KM processes on each new product development KSFs, have been qualitatively examined. Finally, the effect of each KM processes on NPD stages have been obtained by mathematical analysis. In this research, in addition to the degree of effectiveness, the mechanism of impact of KM on NPD process is investigated. This research shows that knowledge creating and knowledge sharing has the most influence on NPD stages, amongst the basic process of KM cycle. Also, the idea generation and development stages have more dependency on KM, in NPD process.