مطالعه مصرف گرایی کودکان دختر ایران (امتداد انیمیشن ها در اتاق خواب کودکان)
- رشته تحصیلی
- مطالعات فرهنگی ورسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60985;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4548
- تاریخ دفاع
- ۰۳ تیر ۱۳۹۱
- استاد راهنما
- مهری بهار
- چکیده
- چکیده: پژوهش حاضر به مطالعه مصرف گرایی کودکان دختر ایرانی پرداخته است. در این پژوهش تلاش شده با تأکید بر جایگاه انیمیشنها به توصیفی از ابعاد و چگونگی مصرف در میان کودکان دختر ایرانی دست یابیم. در این پژوهش، همچنین اتاق خوابهای کودکان به عنوان متن فرهنگی، و محل بروز و ظهور مصرف گرایی کودکان مورد مطالعه قرارگرفته است. به این منظور از رویکرد نظری بودریار برای رویکرد اصلی و همچنین ازنظریههای مربوط به فیلمهای دیزنی و اتاق خواب کودکان، جهت تحلیل دادهها استفاده کردهایم. روش ما در انجام این پژوهش مردم نگاری است. جهت گردآوری داده ها، تکنیک مصاحبه ساخت نیافته با چهار گروه کوکان دختر 8-10 سال، والدین آنها، معلمان و فروشندگان اسباب بازی به کار گرفته شده است. در کنار این تکنیک، از تکنیک مشاهده مشارکتی و استفاده از عکس نیز بهره برده ایم. یافته های این پژوهش نشان می دهد که کودکان در فرایند مصرف، فعالاند و با ایجاد امیال تازه در خود به شهروند جامعه مصرفی تبدیل شدهاند. مصرف به کودکان هویت میبخشد و «چه کسی بودن» کودک را برایش معنا میکند. آن چه چرخهی مصرف کودکان را همواره در گردش نگه میدارد مصرف رسانهای آنها و در معنای خاصش انیمیشنها است. در حقیقت انیمیشنها الگوهای مصرفی را در اختیار کودکان قرار میدهند و تا آنجا پیش میروند که نماد بیرونی مصرف را در خصوصیترین فضای مربوط به کودکان یعنی اتاق خوابهایشان میتوان مشاهده کرد. اتاق خوابها عرصهی بروز مصرف گرایی و نمایش قدرت برای کودکان به حساب میآیند. حریمی خصوصیای که فردیت کودکان و خود واقعی آنها را میتوان در آن نظارهگر بود. بنابراین اتاق خوابها تنها فضاهایی فیزیکی خالی از معنا نیستند بلکه فضاهایی هستند سرشار از داستانهایی دربارهی فرهنگ عامه کودکان. واژگان کلیدی: مصرف، هویت فعال، انیمیشن، اتاق خواب کودکان
- Abstract
- Abstract This study examines consumerism Iranian girl child. In this research we attempted to describe the dimensions of the Iranian girl children consuming and the way to do it by focusing on the position of Animations. And also, children’s bedroom as a cultural context and the rise of consumerism in children has been studied. Therefore, we have been used Baudrillard's theoretical approach for the basic approach and some theories about Disney movies and children's bedrooms to analyze the data. Our approach in this study is ethnography. To collect data, unstructured interview technique with four groups of female children 8-10 years old, their parents, teachers and toy retailers have been used. With this technique and use of participatory observation techniques we have used photographs. The findings indicate that children are active in the process of consuming and by creating new desires in themselves; they become a citizen of the consumer society. Consumption, give children an identity and "Who" being mean to them. Media consumption of children especially Animations, keep always working the cycle of children consumption. In fact, all the animations give the consumption patterns to the children and go so far that the symbol of consumption can be seen in the private outdoor space of children, bedrooms. For kids, bedrooms are place that indicate consumerism and power. Privacy private that can be watching individual characteristics of children and their nature. So Bedrooms are not only physical spaces empty of meaning, but spaces that filled with stories about children’s Folklore. Keywords: consumption, active identity, animation, children's bedroom