عنوان پایاننامه
بررسی و مطالعه¬ی رابطه¬هوش اخلاقی و توسعه¬ی رفتار¬های شهروندی در میان شهروندان کلانشهر تهران(مورد مطالعه: شهروندان دانشگاهی در ناحیه¬ی چهار منطقه¬ی شش کلانشهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت امور شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53373
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سینا سعیدی
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- چکیده امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی، تحولات سریع اجتماعی و بروز چالش های اخلاقی، اخلاق و رفتار شهروندی مورد توجه قرار گرفته است. چرا که رفتارهای اخلاقی دارای ضمانت درونی بوده و منجر به خود کنترلی می شود. همچنین رشد اخلاقیات در میان شهروندان بستری را برای مدیریت شهری فراهم می آورد که بتواند به طور اثرگذار به وظایف خود عمل کند. ظواهر جامعه ی شهری در ایران نشان دهنده ی ضعف اخلاقیات در میان شهروندان و تنش ها و اضطراب های ناشی از آن است، به طوری که شهروندان از این بی اخلاقی رنج می برند. از این رو در پایان نامه ی حاضر به بررسی و مطالعه ی رابطه ی هوش اخلاقی و توسعه ی رفتارهای شهروندی در میان شهروندان دانشگاهی در ناحیه ی چهار منطقه ی شش کلانشهر تهران پرداخته شده است. برای دست یابی به این هدف ابتدا مفاهیم هوش اخلاقی و رفتار شهروندی، همچنین مولفه های آن ها بررسی شده و سپس مدل مفهومی برخاسته از ادبیات تحقیق ارائه شده است. در ادامه با توجه به مدل تحقیق، پرسشنامه ای شامل 41 سوال برای سنجش مولفه های هوش اخلاقی و رفتار شهروندی و همچنین رابطه ی میان آن ها طراحی و در میان 360 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در ناحیه ی چهار منطقه ی شش شهر تهران توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل یافته های این پرسشنامه ها حاکی از رابطه ی معنادار هوش اخلاقی و رفتارهای شهروندی است که بر مبنای این یافته ها پیشنهاداتی برای توسعه ی رفتارهای شهروندی و ارتقاء هوش اخلاقی شهروندان ارائه شده است. واژه های کلیدی: هوش اخلاقی، رفتار شهروندی، تربیت شهروندی
- Abstract
- Today, regarding the growth of urbanism, rapid social changes and emergence of ethical challeneges, citizenship behaviors and ethics have been paid more attention, since moral behaviors have innnate guarantee and lead to self control. Also morality growth among citizens helps the urban management to perform more effectively. Evidences in the civic society of Iran show the moral weakness of Iranian citizens and the resulting tensions and concerns, so that citizens suffer from this immorality. Hence, in the present thesis, it has been tried to investigate and study the relationship between moral intelligence and citizenship behaviors development among academic citizens in the fourth district of the sixth region of the city of Tehran. At first, the concepts of moral intelligence and citizenship behaviors, also their components have been investigated; therefore the conceptual model of the research literature has been proposed. Hence, concidering the conceptual model, a questionnaire including 41 questions in order to measure the components of moral intelligence and citizenship behaviors and their relationship was designed and distributed among 360 sutdents of the University of Tehran in the fourth district of the sixth region of the city of Tehran. The analysis of the results of these questionnaires demonstrate the significant relationship between moral intelligence and citizenship behaviors, based on which some recommendations have been proposed to develop citizenship behaviors and to enhance moral intelligence among citizens. Key words: moral intelligence, citizenship behavior, citizenship education