عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر افزایش توان رقابتی صنایع تولید کننده آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری



    دانشجو در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر افزایش توان رقابتی صنایع تولید کننده آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001578;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56967
    تاریخ دفاع
    ۱۱ تیر ۱۳۹۱

    چکیده امروزه نقش اصلی موفقیت در تجارت را توان رقابتی تعیین می کند، لذا با توجه به اهمیت ویژه توان رقابتی و نقش آن در موقعیت بنگاه های تولیدی در این تحقیق به شناسایی عوامل موثر بر افزایش توان رقابتی صنایع بسته بندی آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری پرداخته شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از دیدگاه انجام و گرد آوری اطلاعات توصیفی - پیمایشی می باشد و کلیه شرکت های فعال در زمینه آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. این تحقیق در بردارنده پنج فصل می باشد که در فصل اول به بیان کلیاتی در رابطه با موضوع تحقیق پرداخته شده و در قالب آن اهداف، فرضیه ها، روش تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها بیان شده است و پنج عامل هزینه تولید، تکنولوژی، خوشه صنعتی، هزینه حمل و نقل و عوامل سیاسی، قانونی و حقوقی به عنوان فرضیه بیان میگردد. در فصل دوم مفاهیم، مبانی و پیشینه در قالب سه بخش مورد مطالعه قرار گرفته است. که در بخش اول، مباحث، مفاهیم و نظریه های مزیت رقابتی و توان رقابتی، در بخش دوم، تحلیل و بررسی صنعت آب معدنی و در بخش سوم، قابلیتها، امکانات و مزیتهای استان چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید محصول بیان میگردد. فصل سوم این تحقیق در بر دارنده روش تحقیق می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه (پنج گزینه ای طیف لیکرت) استفاده گردید. به منظور روایی محتوی، پرسشنامه به اساتید مدیریت ارائه شد و بعد از اعمال نظر آنان، روایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از آلفای کرونباخ استفاده گردید که این ضریب (0.873) به دست آمد. در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تی ¬و همچنین آزمون رتبه ای فریدمن پرداخته شد. در فصل پنجم نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های آماری نشان داد که تمامی عوامل شناسایی شده به عنوان عوامل موثر بر توان رقابتی صنایع بسته بندی آب معدنی دارای اهمیت می باشد. بر اساس نتایج حاصله از این تحقیق، عامل ارتقاء تکنولوژی تولید و کیفیت بسته بندی محصول دارای بیشترین تاثیر و عامل پایین بودن هزینه حمل و نقل دارای کمترین تاثیر در بین عوامل ذکر شده می باشند.
    Abstract
    Abstract Today the main role of success in business will be determined by competition ability, so according to the particular importance of competition ability and its role in manufacturing firms situation, in this research the effective factor on increasing competition ability of mineral water packaging industry in Chahar Mahal Bakhtiari has been identified. The aim of the study is functional, and in gathering information and implementation viewpoint is descriptive-survey and all the active companies on mineral water in this province is considered as statistical society. This study has five chapters, in first chapter showed generalities in relation to the subject discussed and in its form, objectives, hypothesis, material and methods, data analysis method were expressed and five factors such as production cost, technology, industrial cluster, transport cost, political and legitimacy factors were expressed as hypothesis. In second chapter, implications, the basics and background were studied in the form of three sections. In first section, topics, implications and theories on competitive benefits and competition ability, in second section, analysis and investigation of mineral water industry and in third section, capabilities, facilities and benefits of Chahar Mahal Bakhtiari province on product was expressed. Third chapter of this study included materials and methods. To gather information from questioner (five options Likert spectrum) was used. For the validity of the content, the questioner was given to management professors and after suggesting their ideas, its validity was confirmed. To calculate reliability coefficient kranbakh Alfa was applied which this coefficient (0.873) was acquired. In fourth chapter, the data were analyzed with T test and also Friedman rank test. In fifth chapter, the results of statistical data analysis showed that all the identified factors were important as the effective factors on competition ability of mineral water packaging industry. According to the result of this study, the factor of production technology promotion and quality of product packaging had the most influence and the factor of lower transport cost had the least effect among the expressed factors.