تاثیر آموزش های علمی کاربردی بر عملکرد شغلی فارغ التحصیلان در دوره کارشناسی ناپیوسته رشته کتابداری و اطلاع رسانی در مراکز فرهنگ و هنر شهر تهران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54339
- تاریخ دفاع
- ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- منیژه بابایی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده این پژوهش با هدف کلی بررسی تاثیر آموزشهای علمی کاربردی بر عملکرد شغلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته کتابداری و اطلاع رسانی انجام گردیده است. در این راستا سه هدف فرعی شامل بررسی تاثیر آموزشهای علمی کاربردی بر افزایش مهارتهای شغلی، آگاهی و استفاده از فناوری های نوین و میزان کاربرد نرم افزارهای رایانه ای و استفاده از شبکه ها اطلاع رسانی، بررسی گردید. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش استفاده شده در آن توصیفی – پیمایشی می باشد. متغیر مستقل این تحقیق تاثیر آموزشهای علمی کاربردی و متغیر وابسته عملکرد شغلی فارغ التحصیلان کتابداری و اطلاع رسانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل فارغ التحصیلان( سهمیه شاغل) رشته کارشناسی ناپیوسته رشته کتابداری و اطلاع رسانی از سال 1386 الی 1390 شهر تهران است که تعداد آنها 150 نفرمی باشد. ازاین تعداد، 118 پرسشنامه تکمیل شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامه (24 سئوالی) محقق ساخته استفاده شده است. در این تحقیق از طریق آزمون مقدماتی در بین 30 نفر از افراد مورد مطالعه و درج داده ها در نرم افزارSPSS و با استفاده از روش آلفای کورنباخ ، ضریب پایایی پرسشنامه 86/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمارتوصیفی(فراوانی، میانگین، انحراف معیار ) و آمار استنباطی(آزمون خی دو تک نمونه ای) صورت گرفته است. بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل پرسشها هر 3 فرضیه ما تایید گردید به عبارتی آموزشهای علمی کاربردی بر عملکر شغلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته کتابداری و اطلاع رسانی اثر بخش بوده است.
- Abstract
- The present work is aimed to survey effect of applied-scientific programs on professional performance of the graduates in discrete bachelor program – information management and public information. To this end, three secondary objectives; survey of effect of applied-scientific programs on professional skills, awareness and utilization of modern technologies, and extent of using computerized software and public information system. The study is a applied work conducted through descriptive-survey method. The independent variable of the study is the effect of the program on the variable professional performance of the graduate of information management and public information between 2007 and 2011 in Tehran. Statistic society was comprised of 150 members and 118 questionnaires were handed back for analyses. For data gathering a questionnaire (24 questions) was developed and through pre-test, 30 individuals were adopted for the study and their data was input in SPSS for calculation of reliability of the questionnaire through Cronbach’s Alpha (0.86). Data analyses on two descriptive (frequency, average, standard deviation) and deductive (single sample Chai 2 tests) statistics. The results showed that all three hypotheses were confirmed and therefore the program was effective on professional performance of the participants. Keywords: applied- scientific program, information management, professional performance, role of education