برانامه ریزی تحویل سفارش های مشتریاندر محیط خرده فزوشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2125;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52965
- تاریخ دفاع
- ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد جیحونیان
- استاد راهنما
- سید علی ترابی
- چکیده
- اینترنت فرصت های بالقوه مناسبی را در اختیار خرده فروشان در جهت تقویت بازار فروش، افزایش سهم بازار و ایجاد کسب و کارهای نو از طریق ارائه خدمات جدید فراهم نموده است. موفقیت خرده فروشان اینترنتی در بازار شدیداً رقابتی تجارت الکترونیک به پیاده سازی یک تمهید مناسب وکارآمد برای تامین سفارش های مشتریان وابسته است. یکی از مهمترین مسائل در تامین تقاضای اینترنتی با توجه به تمایز اصلی روش توزیع در مدل خرده فروشی اینترنتی نسبت به مدل سنتی، مدیریت تحویل کالاها و خدمات به مشتریان می باشد. در این پایان نامه، دو سناریوی کاربردی برای برنامه ریزی تحویل سفارش های مشتریان در یک محیط خرده فروشی اینترنتی با در نظر گرفتن امکان ارسال موجودی مابین مراکز توزیع (انبارهای متعلق به خرده فروش اینترنتی) ارائه می شود. خرده فروش بعد از دریافت اطلاعات مربوط به تقاضای مشتریان از طریق اینترنت، می تواند سفارش هر مشتری را حداکثر در دو محموله یا در یک محموله ترکیبی که این محموله ها لزوما از نزدیکترین مرکز توزیع ارسال نمی گردند، تامین نماید. در هر یک از سناریوهای تحویل سفارش مشتریان دو تصمیم مهم یعنی: (1) چگونگی تخصیص مراکز توزیع به مشتریان و (2) اندازه جریان موجودی بین مراکز توزیع و مشتریان و نیز مابین مراکز توزیع اخذ می شود. متناظر با هر یک از سناریوهای تحت مطالعه، یک مدل بهینه سازی عدد صحیح مختلط توسعه داده شده که در آن مجموع هزینه های ارسال محموله های سفارشی از مراکز توزیع به مشتریان و هزینه های حمل و نقل مابین مراکز توزیع کمینه می گردد. همچنین، یک روش حل بهینه مبتنی بر الگوریتم تجزیه بندرز برای حل مدل های بهینه سازی پیشنهادی به کار رفته است. کارایی الگوریتم مورد نظر با انجام آزمایش های عددی و از دو جنبه کیفیت جواب های بدست آمده و زمان حل، اعتبارسنجی و اثبات گردیده است.
- Abstract
- The Internet has provided retailers with potentially powerful opportunities to enhance sales, increase market share, and generate new business through new services. The success of e-tailing in the extremely competitive online marketplace directly depends on organizing an efficient customer orders fulfillment scheme. Due to the main difference between e-tailing channels and traditional retailers with respect to distribution policies, one of the most critical issues in e-fulfillment is the delivery management of the shipment of goods or services to the customers. This research addresses two practical scenarios considering the customer orders delivery planning in an e-tailing environment with the possibility of inventory transshipment. For a typical e-tailer, after the realization of demand using an online shopping channel, it might be fulfilled by at most two shipments or in one consolidated shipment not necessarily be sent from the closest distribution centers to customers. Indeed, the following two important decisions are addressed in the two distinct scenarios to provide the optimal customer orders delivery plan: (1) How to allocate distribution centers to customers? (2) In what quantity and between which distribution centers inventory transshipment should be made for each product? A specific mixed-integer programming formulation is proposed for each of the defined scenarios, in which the total costs of transportation and transshipment quantities will be minimized. In addition, an efficient solution procedure based on Benders decomposition algorithm is developed to deal with the intricacy of the proposed optimization models. The performance of the solution algorithm in terms of both solution quality and run-time is validated and proved through extent numerical experiments.