عنوان پایان‌نامه

ارایه یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری فازی برای ارزیابی بازارها



    دانشجو در تاریخ ۰۲ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری فازی برای ارزیابی بازارها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2152;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53902
    تاریخ دفاع
    ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    امروزه توسعه بازار برای شرکت‌های مختلف امری ضروری به شمار می‌رود تا بتوانند در محیط رقابتی کسب و کار به حیات خود ادامه داده و سپس به درامد و سود آوری بیشتر نایل گردند. در این راستا ارزیابی بازارهای مختلف و انتخاب بازار‌هدف مناسب، گام نخستین این امر خواهد بود. بدین منظور نگارنده به بررسی و معرفی پارامترهای مهم انتخاب بازار در فضای بین‌المللی می‌پردازد و از طریق مرور ادبیات مهم انتخاب بازار، شرح تحقیقات گوناگون در این موضوع و ارایه یک چارچوب مفهومی جدید برای انتخاب بازار‌هدف به سوی این هدف پیش می‌رود. در چارچوب مفهومی پیشنهادی از سه گروه اصلی پارامترهای انتخاب بازار استفاده شده است: پتانسیل تقاضا که شامل مصرف مشخص، تقاضای عمومی، مزیت اصلی کشور و ...، مشکلات تجارت که شامل پارامترهایی چون مشکلات گمرکی- غیر گمرکی و در دسته سوم پارامترهای مهم دیگر که در ادبیات مختلف به آنها اشاره و به بررسی هر یک از آنها پرداخته شده بود، را شامل می‌شود؛ مانند فاصله عاطفی، رابطه دیپلماتیک و ثبات سیاسی کشورهای مبدا و مقصد. چهارچوب پیشنهادی در سه لایه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در لایه اصلی (لایه اول) سه پارامتر اصلی مذکور بررسی می‌شود. در لایه رقابت (لایه دوم) به بررسی پارامترهای نیروهای رقابتی پرداخته می‌شود و در لایه شدت رقابت (لایه سوم) عوامل تاثیرگذار مرتبط با شدت رقابت مانند تقاضای عمومی، مشکلات گمرکی و غیرگمرکی، مصرف مشخص و... گنجانده شده است. در قدم بعدی، برای بررسی کارایی این چارچوب انتخاب بازار، یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تولید و پخش محصولات پاک کننده، شخصی و محصولات خودرویی را در نظر می‌گیریم و از میان بازارهای هدف کنونی آنها، به بررسی و تست این چارچوب و ارزیابی بازارهای مختلف آنها می‌پردازیم. استفاده از نظرات کارشناسان مجرب بازاریابی برای ارزش‌گذاری هر یک از پارامترهای انتخاب بازار در هر یک از بازارهای هدف و رتبه بندی آنها و سپس بررسی عملکرد چارچوب انتخاب بازار پیشنهادی مد نظر قرار می‌گیرد. روش پیشنهادی حل مسئله در این تحقیق فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی است. در انتهای تحقیق بازارهدف‌های بهینه بدست آمده از طریق این چارچوب با نتایج تجربی مجربان بازاریابی مقایسه می‌شود و صحت و اعتبار مدل انتخاب بازار پیشنهادی ارایه می‌شود. این چهارچوب پیشنهادی انتخاب بازار را می‌توان به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری بازاریابی در انتخاب بازار هدف بین المللی مورد استفاده قرار داد.
    Abstract
    Nowadays market development is essential for companies to remain in competitive environment and gain more profit. Therefore analyzing different markets and choosing the best ones is the first step to develop the market. In accordance with this purpose, the author gathers and introduces important parameters in the selection of the international markets, and tries to achieve to this target through revision of significant literature of international market selection, various inquisitions on this subject and finally offering a new conceptual framework. The pre-mentioned framework is categorized into three main clusters: “Demand Potential” falls into “apparent consumption”, “general demand”, “origin advantage” and so forth. “Trade Barriers” include “tariff and non-tariff barriers”, “foreign exchange rate”,… and “Other Important Factors” also include “cultural difference”, “diplomatic relation”, “political relation” and so on. The proposed market selection framework is analyzed in three various layers. Three important clusters and their parameters existing in the main layer, the second layer, “competitiveness layer”, deals with Michael Porter’s Five Competitive Forces and the last one, ”The intensity of competitive rivalry”, includes some related and influential parameters of the main layer. In the next step, one of the Iranian corporation, majoring in household, personal care and automotive products, is considered in order to be applied by the model and asses the model’s validity. We interview with marketing experts at that company to use their opinions to be able to prioritize the pre-mentioned market selection parameters and the markets. Then we compare the obtained theoretical results with experimental ones. We apply Fuzzy Analytical Network Process (FANP) to solve the model and finally introduce the framework as a marketing decision support system (MDSS) to assess the markets and select the optimized ones.