عنوان پایان‌نامه

بازنمایی زن در موسیقی رپ زیر زمینی



    دانشجو در تاریخ ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازنمایی زن در موسیقی رپ زیر زمینی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات زنان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4469;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56031
    تاریخ دفاع
    ۰۷ خرداد ۱۳۹۱
    دانشجو
    منیژه فتحی
    استاد راهنما
    سارا مزینانی شریعتی

    چکیده: موقعیت و جایگاه زنان در هر جامعه ای می تواند شاخص مناسبی برای سنجش میزان توسعه یافتگی و پیشرفت آن جامعه در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد. با مطالعه بازنمایی زن در تولیدات فرهنگی می توان به جایگاه زنان در جامعه پی برد. بازنمایی ها، بازتاب ساده ای از واقعیت موجود نیستند. بازنمایی ها هویت ها، روابط و نظام های دانش و معنا را برمی سازند و هر چند، خود از ساختار ها تأثیر می پذیرند، اما سهم به سزایی در شکل دادن به ساختارها دارند. جوانان وارثان فرهنگ و انتقال دهنده آن به آیندگان هستند که می تواند فرهنگ والدین یا فرهنگ جایگزین جوانان باشد. بازنمایی زن در موسیقی غیر رسمی رپ زیرزمینی که فرهنگ بدیل و خودساخته نوجوانان و جوانان، فارغ از جواز رسمی سیاست گذاران فرهنگی است، یکی از اشکال بازنمایی زن و زنانگی است. در نتیجه با مطالعه موسیقی رپ زیرزمینی، می توان به هنجارهای درونی شده و نیز به فرهنگ خودساخته جوانان در مورد زنان پی برد. زنی که در این فرهنگ بدیل برساخته می شود، می تواند چشم اندازی از زن در آینده باشد. از طریق مطالعه تصویر ارائه شده از زن، در این موسیقی، شاید بتوان خطوط روشنی از جایگاه تمدنی جامعه و کشور را در آینده تمدن بشری دریافت. تحقیق پیش رو با بهره گیری از نظریه بازنمایی هال و روش تحلیل گفتمان فرکلاف، بازنمایی زن در موسیقی رپ زیرزمینی را مورد مطالعه قرار داده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد زنان در عرصه موسیقی رپ در حوزه های تولید و توزیع حضور ندارند و آنها در این حوزه مصرف کننده هستند. در دو نمونه مورد تحقیق یاس و هیچکس بازنمایی زنان محدود، نادر و همراه با کژنمایی بود. یافته های تحقیق حاضر همچنین نشان داد که در روابط بین زن و مرد تغییراتی رخ داده و نوعی روابط آزاد بین دختران و پسران به وجود آمده است. این امر با واکنش های متفاوت از جانب خوانندگان مواجه شده و به اشکال متفاوتی بازنمایی شده بود. در هر دو مورد اما نوعی سرخوردگی از این روابط مشاهده گردید و به نظر می رسد توهین به زن به دلیل این نوع روابط و سرخوردگی ناشی از آن باشد. واژگان کلیدی: موسیقی رپ زیرزمینی، بازنمایی، تحلیل گفتمان، جنسیت، زنان
    Abstract
    ندارد