عنوان پایان‌نامه

طراحی تونل در دامنه شیروانی های محدب



    دانشجو در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی تونل در دامنه شیروانی های محدب" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1656;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53781
    تاریخ دفاع
    ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
    دانشجو
    میلاد سالمی
    استاد راهنما
    مسعود پلاسی

    : در طی فرایند طراحی و ساخت راهها، اغلب شیروانی هایی در مسیر راه واقع می گردند که برای عبور از آنها یا باید آنها را دور زد و یا می بایست با حفر تونل از داخل آنها عبور نمود. استفاده از روشهای دو بعدی در پیش بینی رفتار شیروانی ها در کارهای عملیاتی مرسوم است. نتایج حاصل از این روشها بر اساس فرض اینکه شیروانی ها دارای رفتار کرنش صفحه ای می باشند، استوار است. شیروانی ها اغلب دارای انحنای قابل توجهی به سمت خارج یا داخل بعد سوم خود هستند. در تحقیق حاضر مدلسازی حفر تونل در یک شیروانی محدب با انحنای مفروض در محیط پیوسته و با جانمایی های متفاوت تونل ، حفر یک تونل مفروض در یک شیروانی با انحنای متغیر شبیه سازی می شود و رفتار مقاطع از جمله تغییر شکل¬ها و توزیع تنش¬ها در طول تونل، مورد مطالعه قرار می گیرد. مدلسازی با استفاده نرم افزار FLAC3D که نرم افزاری مناسب تحلیل در محیط های پیوسته بوده و بر پایه روش عددی تفاضل محدود می باشد، صورت گرفته است. همچنین، مقایسه ای بین نتایج تحلیل پایداری و ضریب اطمینان شیروانی های مستقیم، محدب و مقعر ارائه شده است. در اینجا نیز نرم افزار FLAC3D برای تحلیل سه بعدی پایداری شیروانی ها صورت گرفته است.
    Abstract
    It is common to use 2-Dimenssional methods to predict behavior of slopes in practice. The results obtained from these methods are based on the assumption that the slope behavior corresponds to the plane strain condition. In practice earth slopes have considerable curvature in or out of the third dimension. During road design and construction the slopes that are faced in the route are either bypassed or passed through by excavating tunnels. In this effort Tunneling through a convex slope in continuum in different positions through a selected convex slope and excavation of a selected tunnel through a slope with variable curvature states are simulated and behavior of selected sections along tunnel is monitored. Building the model geometry and discretization is carried out by using ANSYS+CivilFEM software and main Analysis is done by FLAC3D which is a powerful Software in continuum methods and is based Finite Difference Method(FDM). Also a comparison between the results of failure Analysis and Factor of Safety in a straight, convex and concave slope is presented. FLAC3D Software is used for the 3D Analysis and then results are compared to the results from conventional 2D Analysis methods.