عنوان پایان‌نامه

بررسی مهارت بینایی- حرکتی در دانش آموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و عادی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مهارت بینایی- حرکتی در دانش آموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و عادی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52893
    تاریخ دفاع
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
    دانشجو
    رویا شجاعی
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    هدف: این پژوهش به بررسی مهارت های بینایی- حرکتی در دانش آموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و مقایسه آن با همسالان شنوا صورت گرفته است. روش: تحقیق در قالب طرح پس رویدادی و با استفاده از آزمون مهارت های بینایی- حرکتی گاردنر- نسخه بازبینی شده (انطباق و هنجاریابی، فرهبد و مینایی، 1381) بر روی 82 نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی عمیق و عادی 6 تا 12 ساله شهر کرج، اجرا گردید. به علت محدودیت دسترسی به دانش آموزان با آسیب شنوایی عمیق نمونه ها از تمامی دانش آموزانی که واجد شرایط ورود به این پژوهش بودند از دو مدرسه ناشنوایان پسرانه و دخترانه به تعداد 41 نفر (20 پسر و 21 دختر) انتخاب شده و به تعداد برابر از دانش آموزان عادی از دو مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه (21 پسر و 20 دختر) نمونه گیری به شکل تصادفی صورت گرفت. یافته ها: تفاوت معناداری بین مهارت بینایی- حرکتی دانش آموزان دارای افت شنوایی عمیق و عادی به دست آمد (01/0 P<). علاوه بر این دو گروه در مهارت های بینایی فضایی، تجزیه و تحلیل بینایی و یکپارچگی بینایی حرکتی نیز تفاوت معنادار داشتند (01/0 P<). بین میانگین مهارت بینایی- حرکتی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی عمیق در پایه های مختلف تحصیلی، تفاوت معنادار نبود. بعلاوه تفاوت معناداری بین مهارت بینایی- حرکتی دانش آموزان دختر و پسر دارای آسیب شنوایی عمیق مشاهده نشد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان می دهد که یکی از حیطه هایی که در کودکان با افت شنوایی عمیق ممکن است دچار اختلال باشد، مهارت بینایی- حرکتی است. بنابراین بکارگیری روش هایی جهت ارزیابی مهارت بینایی- حرکتی در این دانش آموزان ضروری به نظر می رسد.
    Abstract
    The study of visual- motor skills in school-age profound hearing loss and hearing students Objective: The purpose of this research was to examine visual-motor skills in school-age students with profound hearing loss which in comparition with hearing peers. Materials and Methods: The research is done posttraumatic and Test of Visual – Motor Skills – Revised (Gardner, 1995) was tested on 82 students with profound hearing impairment and normal 6 to 12 years in city of Karaj, was implemented. Students with profound hearing impairment of limited access to sample of all students who were eligible for entry into the study of two boys and girls deaf school, 41 number (20 males, 21 females) were selected and an equal number of normal elementary schools (21 males, 20 females) were randomly sampled. Results: There was significant difference between visual motor skills of students with profound hearing loss and normal (P<0/01). In addition to these two groups in visual spatial, visual analysis and visual motor integration skills were also significantly different(P<0/01). Visual motor skills average between deaf students different grades are not significantly different. Furthermore, no significant difference between visual motor skills in male and female students with profound hearing impairment has not been obsereved. Conclusions: Present study shows that one of the areas which in children with profound hearing loss maybe impaired, is visual motor skills. So applying evaluation methods to recognize weaknesses in students and its essential to provide a appropriate rehabilitation programs for children with profound hearing. Keywords: visual spatial skill, visual motor integration skill, profound hearing impairment