عنوان پایاننامه
بررسی حوادث رانندگی منجر به جرح و فوت در ۸ شهر کشور در سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ با تاکید بر عوامل انسانی
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - جمعیت شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78079;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78079;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4930 رس;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4930 رس
- تاریخ دفاع
- ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
- دانشجو
- حسین احمدی بایگی
- استاد راهنما
- محمد میرزائی
- چکیده
- نرخ رشد تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از این سوانح و تصادفات در سالهای اخیر به طور فاجعه آمیزی افزایش یافته و باعث صدمات و لطمات جبران ناپذیری بر مناسبات اقتصادی و اجتماعی کشور شده است. تلفات نیروی انسانی بدترین پی آمد هر تصادف است و متأسفانه آمارهای موجود در این زمینه نگرانکننده میباشد. اغلب مجروحین و فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی جوانان می باشند و این موضوع بر اهمیت مسئله می افزاید. این تحقیق با روش تحلیل ثانویه به مطالعه حوادث رانندگی منجر به جرح و فوت درهشت شهر کشور در سالهای 1378 و 1379 می پردازد، برای این منظور از داده های بدست آمده از طرح ملی تحقیقاتی سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که در سالهای 1378 و 1379 توسط مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا انجام گرفته است، استفاده کرده ایم، داده های این پیمایش شامل 16753 نفر حادثه دیده ترومایی می باشدکه در 8 شهر تهران، قم، بابل، مشهد، کرمانشاه، تبریز،شیراز و اهواز مورد مطالعه قرار گرفته بودند، که از این میان حادثه دیدگان در تصادفات رانندگی، به عنوان جامعه آماری و نمونه مورد بررسی قرار گرفته اند که تعداد آنها 8356 است. نتایج بدست آمده در این مطالعه نشان داد که 49.9 درصد از کل حادثه دیدگان مورد بررسی مربوط به حادثه رانندگی می باشد. این نسبت در شهرهای مشهد، کرمانشاه، شیراز و اهواز بیشتر از سایر شهرهای مورد بررسی بوده به طوری که در شهر مشهد تصادفات رانندگی 68.13 درصد کل حوادث (تروما) را به خود اختصاص داده بود. 77.5درصد پاسخگویانی که درمعرض حوادث رانندگی قرار گرفته اند مرد و 22.5 درصد آنها زن بوده اند، بیش از نیمی از حادثه دیدگان (57.3 درصد) در سنین زیر 30 سال قرار داشته و بیشترین قربانیان حوادث رانندگی در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار داشتند (41.4 درصد). از نظرسطح تحصیلات، بیشترین افرادی که درمعرض حوادث رانندگی قرار گرفته بودند، تحصیلات زیر سیکل داشتند(71.2 درصد) و تنها 4.5 درصد از حادثه دیدگان مورد مطالعه دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. درمیان افراد مورد مطالعه بیشترین درصد عابرین پیاده (41درصد) و موتورسواران (34درصد) وکمترین درصد دوچرخه سواران (4درصد) را شامل شده بود. نسبت استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی بسیار کم بوده و درمیان حادثه دیدگان تنها 87 نفر (1درصد) از کمربند ایمنی و 1.8درصد موتورسواران از کلاه ایمنی هنگام تصادف استفاده کرده بودند. نتایج مربوط به سرنوشت فرد حادثه دیده نشان داد که بیش از 70 درصد حادثه دیدگان با ازکارافتادگی موقت و دائم مواجه شده، 20.8 درصد حادثه دیدگان با رضایت شخصی ترخیص شده و یابهبود کامل یافته و 431 نفر (5.2 درصد) فوت کرده بودند. درمیان آسیبهای وارد آمده به حادثه دیدگان، بیشترین فراوانی مربوط به زخمهای باز و شدید (22.65 درصد)، آسیب به سر و جمجمه (19.45 درصد)، آسیب اندام های تحتانی (19.3 درصد) و درمیان فوت شدگان، آسیب به ناحیه سر و جمجمه (38.54 درصد)، زخمهای شدید و باز (13.85 درصد) و آسیب قسمتهای تحتانی (9.57 درصد) بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده است. آزمون معناداری رابطه بین متغیرها نشان داد که بین متغیرهای جنس و نوع حادثه رابطه قوی و معنادار وجود دارد(0.000p=). درحوادث غیرترافیکی نسبت مردان به زنان 65 به 35 درصد و درحوادث ترافیکی این نسبت 77.5 درصد به 22.5 درصد می باشد. نتایج آزمون معناداری رابطه بین جنس و سرنوشت بیمار نشان داد که بین جنس و سرنوشت بیمار یک رابطه قوی و معنادار وجود دارد. (0.021p=) بدین صورت که نسبت فوت، ازکارافتادگی موقت و دائم بر اثر حوادث رانندگی برای مردان بیشتر از زنان بود. رابطه بین سن و نوع حادثه نیز یک رابطه قوی و کاملا معنادار بدست آمد (0.000p =) و نسبت حوادث ترافیکی و حوادث غیرترافیکی در گروه های سنی 15-29 سال و 30-44 سال بیشتر از گروه های سنی دیگر بود. بین سن و سرنوشت بیمار یک رابطه نسبتا قوی و معنادار وجود داشت ونسبت فوت و ناتوانی دائم در گروه های سنی بالاتر بیشتر از گروه های سنی پائین تر بود. بین سطح تحصیلات و سرنوشت بیمار رابطه معنادار وجود داشت. رابطه بین استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی با سرنوشت بیمار معنادار بوده و نسبت فوت در مورد افرادی که از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی استفاده کرده بودند کمتربوده است. رابطه بین موقعیت درتصادف و سرنوشت بیمار معنادار بوده (P=0.000)و نسبت فوت درعابرین پیاده بیشتر از سایر موقعیت ها بود. رابطه بین موقعیت سرنشین در ماشین و سرنوشت بیمارحاکی از این بود که نسبت فوت درسرنشینان جلو بیشتر از سرنشینان عقب بوده است. رابطه بین نوع فعالیت و سرنوشت بیمارنشان داد که نسبت فوت درمیان بازنشستگان به مراتب بیشتر از سایر گروه ها بود، رابطه بین جنس و استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی نشان داد که مردان بیش از زنان از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی استفاده کرده بودند. بین نوع فعالیت و حادثه رانندگی، بسیار قوی ( Value = 0.734) و معنادار (P = 0.000) بدست آمد. واژگان کلیدی: حوادث، حوادث رانندگی، عوامل انسانی، جرح و فوت،
- Abstract
- The growth rate of car accidents and deaths caused by accidents tragically increased in recent years, causing irreparable harm to the country's economic and social relations. Manpower is the worst casualties consequences of any accident and unfortunately the statistics are alarming in this regard. Most injuries and death resulting from traffic accidents are young people, and this adds to the importance of the issue. The study of secondary analysis to study traffic accidents leading to injury and death in eight cities in 1999 and 2000, provides, for this purpose, the data obtained from the National Research Initiative of Health and Medical Education in 1378 and in 1379 by Sina trauma and surgery Research center has been done, we have used data from the survey of 16,753 people whose post-disaster trauma in 8 cities Tehran, Qom, Babol, Mashhad, Kermanshah, Tabriz, Shiraz and Ahwaz studied were taken, among which the victims in traffic accidents, as the sample population studied and that their number is 8356. The results of this study showed that 49.9 percent of the total victims of the accident is under investigation. This ratio in Mashhad, Kermanshah, Shiraz and Ahwaz was higher than the other surveyed cities in Mashhad doesn 68.13% of the total traffic accidents (trauma) to be allocated. 77.5% of respondents who are exposed to traffic accidents Grfth¬And men and 22.5 percent of them were women, more than half of the victims (57.3%) were under 30 years of age and most victims of car accidents in the age group 15 to 29 years. were (41.4%). The Nzrsth education, most people who were exposed to traffic accidents, education had the following cycle (71.2%) and only 4.5 percent of the victims studied had an academic degree. Among the subjects the highest percentage of pedestrians (41 percent) and motorcyclists (34 percent) and the lowest percentage of cyclists (4%) was included. The use of helmets and seat belts among victims is very low and only 87 (1%) 1.8% of seat belts and motorcycle helmets when the accident had used. Results related to the fate of the injured person showed that more than 70 percent of victims are faced with temporary and permanent disability, 20.8 percent of victims have been discharged with personal satisfaction and complete Yabhbvd and 431 patients (5.2%) had died. Among the injuries inflicted on the victims, most in open sores and severe (22.65 percent), head injuries and skull (19.45 percent), damage to lower limbs (19.3%) and among the dead, injuries to the head and skull (38.54 percent), and severe ulcers (13.85%) and damage to the lower part (9.57%) had the highest percentage of allocated frequencies. The test showed significant relationship between the variables between gender and type of accident and there is a strong correlation (0.000 p =). Non-traffic incident male to female ratio of 65 to 35 percent and 77.5 percent compared to 22.5 percent of the traffic incident. Test results showed a significant relationship between sex and outcome of this disease between the sexes and a strong relationship and there is a significant outcome of this disease. (0.021p =) That the feet, temporary and permanent disability due to accident for men than women. The relationship between age and the type of incident was also a strong relationship and a significant (0.000p =) and the ratio of traffic accidents and other traffic incidents in the age groups 15-29 years and 30-44 years was more than other age groups. Relatively strong and significant relationship between age and outcome of this disease, there was a ratio of death and permanent disability in older age groups than in the younger age groups. There was a significant relationship between education level and outcome of this disease. The relationship between the accidents and outcome of this disease was significant (P = 0.000) and the ratio of feet walking Drabryn was more than any other position. The relationship between passengers in the car and Bymarhaky fate was that of Drsrnshynan feet of rear passengers have been further ahead. The type of activity and traffic accident, very strong (Value = 0.734) and significant (P = 0.000), respectively. Key words: accidents, car accidents, human factors, injury and death.