عنوان پایان‌نامه

نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی غرب کشور



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی غرب کشور" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5131;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55531
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    احمد رضوانفر

    دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی کشاورزی با کارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعیتأمین‏کننده نیروی انسانی مورد نیاز برنامه‏های توسعه تلقی می‏شوند و نقش قابل ملاحظه‏ای در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر کشوری ایفا می‏کنند. بنابراین، نظام آموزش عالی کشاورزی برای تداوم نقش مثبت و سازنده خود با توجه به شتاب تغییرات در بخش‏های مختلف جامعه، باید اعضای هیأت علمی خود را در تولید دانش (پژوهش)، انتقال (آموزش) و اشاعه آن (خدمات اجتماعی) توانمند سازد. در این راستا، علی‏رغم اهمیت و نقش عوامل اجتماعی از جمله سرمایه اجتماعی در عملکرد افراد در سازمان‏ها، شواهد تجربی نشان‏دهنده ضعف مطالعاتی درخصوص نقش عوامل اجتماعی در عملکرد علمی اعضای هیأت علمی نظام آموزش عالی می‏باشد. از این‏رو، پژوهش حاضر به‏منظور بررسی نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده‏های کشاورزی غرب کشور انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام اعضای هیأت علمی دانشکده‏های کشاورزی دانشگاه‏های ایلام، رازی و کردستان بودند (N=137). با استفاده از جدول نمونه‏گیری پاتن، تعداد 116 نفر از آن‏ها به روش نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند (n=116). ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه‏ای بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان سرمایه اجتماعی و اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید گردید. تجزیه و تحلیل داده‏ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‏افزارهای SPSSWin16 و LISREL8.54 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت موجود سرمایه اجتماعی و عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکده‏های کشاورزی غرب کشور متوسط و عملکرد پژوهشی آن‏ها ضعیف بود. نتایج مدل‏سازی معادلات ساختاریپژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی با ضریب تبیین 52 درصد(?= 0.72, t= 7.12) اثر مثبت و معنی‏داری بر عملکرد آموزشی وبا ضریب تبیین 56 درصد (?= 0.75, t= 7.49) اثر مثبت و معنی‏داری بر عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده‏های کشاورزی غرب کشور داشت. در نهایت، به‏منظور ارتقای عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی نظام آموزش عالی کشاورزی برمبنای نتایج حاصل از پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی در جهت کمک به سیاست‏گذاران، مدیران و برنامه‏ریزان نظام آموزش عالی کشاورزی ارائه گردید.
    Abstract
    Agricultural universities are considered to be as main providers of human resources needed for development programs through providing such functions as education, research and social services (outreach), and they play a significant role in social, economical and cultural development of each country. Thus, agricultural higher education system should enable their faculty members in the production of knowledge (research), transmission (education) and diffusion (social service), because of the rapid changes take place in various sectors of society and continuing these systems’ positive and constructive role. In this regard, despite the importance of social factors especially the social capital in the performance of individuals in the organizations, empirical evidences are demonstrated the weakness of studies regarding the role of social factors on the academic performance of faculty members of higher education systems. Hence, the present study was carried out to investigate the role of social capital in the research and educational performance of faculty members of agricultural colleges in west part of Iran. The statistical population of this research was consisted of all faculty members in the agricultural colleges of universities of Ilam, Razi and Kurdistan (N=137). Using Patten sampling table, 116 faculty members were selected as the sample using the proportionate stratified sampling method (n=116). The main instrument in this study was questionnaire which its validity was confirmed by the panel of social capital experts and faculty members of agricultural extension and education in university of Tehran and its reliability was confirmed by Cronbach's Alpha coefficient and composite reliability. Data were analyzed by SPSSWin16 and LISREL8.54 software in two parts of descriptive and inferential statistics. The results of research showed that the present status of social capital and educational performance of faculty members of agricultural colleges in west part of Iran was moderate and their research performance was weak. Results of structural equation modeling showed that social capital with the coefficient of determination 0.52 (?=0.72, t=7.12) had positive and significant effect on the educational performance and with coefficient of determination 0.56 (?=0.75, t=7.49) had positive and significant effect on the research performance of faculty members of agricultural colleges in west part of Iran. Finally, based on the results of the study, in order to improve the research and educational performance of faculty members of agricultural higher education system, a number of recommendations and guidelines for higher agricultural education system mangers, planners and policy makers were presented.