عنوان پایاننامه
برسی رابطه سرمایه اجتماعی با نیت کار آفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران.
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5164;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57522
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- حجت شکیبا
- استاد راهنما
- سیدیوسف حجازی
- چکیده
- آموزش عالی و نقش آن در توسعه اقتصادی توجهات و بحثهای زیادی را در دهههای اخیر به خود معطوف کرده است. محققان زیادی معتقدند که نظام آموزش عالی نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد. دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشاورزی به عنوان یک جزء از نظام آموزش عالی از این قاعده مستثنی نمیباشد. نیروی انسانی ماهر که محصول نهایی آموزش عالی فرض میشود، برای دستیابی به توسعه اقتصادی وسیلهای ضروری به شمار میآید. در این راستا علی رغم اهمیت و نقش عوامل اجتماعی از جمله سرمایه اجتماعی در عملکرد افراد، شواهد تجربی نشاندهنده ضعف مطالعاتی در این خصوص میباشد. ادبیاتشبکهکارآفرینیدراوایلدهه 1980 توسعهپیداکرد. دراینجااستدلالآناستکهکارآفرینانمنابعارزشمندیراازشبکههایاجتماعیخودبهدستمیآورندکهبهآنهادررسیدنبهاهدافخودازجملهشروعکسبوکارکمکمیکند. از این رو پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با نیت کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان سال آخر کارشناسی کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران بودند (N=450) که بر اساس فرمول کوکران (1977) تعداد 207 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای بود که روایی آن توسط اعضای هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (?) تأیید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای Spssver16 و Lisrelver8.54انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت سرمایه اجتماعی و نیت کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران به ترتیب در حد متوسط و ضعیفی بود. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که از بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی تنها سرمایه اجتماعی ساختاری با ضریب تبیین 24/0 و(?=0.13, t=2.11) از طریق متغیر میانجی امکانپذیری درک شده با (?=0.74, t=6.57)بر نیت کارآفرینی دانشجویان کشاورزی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر نیت کارآفرینی 42/0 است که نشان میدهد 42 درصد از تغییرات واریانس متغیر نیت کارآفرینی دانشجویان توسط سرمایه اجتماعی آنها تبیین میشود. در پایان بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش پیشنهادهایی به منظور بهبود و ارتقای کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی ارائه شده است.
- Abstract
- Higher education and its roles in the economic development have attracted much discussion and consideration over the recent years. Researchers believe that higher education system (HES) plays an important role in the economic development. Agricultural universities and centers of agriculture higher education is not exception to this rule as a part of the higher education system. The skilled manpower that has been assumed as the final product of higher education is an essential tool for achieving the economic development. In this regard, despite the importance role of social factors especially the social capital in the performance of the individuals, empirical evidences are demonstrated the lack of related studies. Entrepreneurial network literature developed in the 1980s. Here it is argued that entrepreneurs obtain valuable resources from their networks which help them achieve their goals including the start of business. Hence the present study was carried out to investigate relation between social capital with entrepreneurship intentions of agriculture students in the university of Tehran. The statistical population of this research was consisted of all agricultural last-year students in the University of Tehran. (N=421), whose 201 ones were selected by using proportionate stratified sampling method, following the formula set up by Krejcie and Morgan (1970). The main instrument in this study was a questionnaire which its validity was confirmed by the panel of entrepreneurship faculty in the University of Tehran and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (?). Data were analyzed by SPSSwin16 and LISREL8.54 software in two parts of descriptive and inferential statistics. Results of the research showed that the present status of social capital and entrepreneurship intentions of the students was moderate and weak respectively. The results of Structural Equation Modeling (SEM) showed that just structural social capital with the coefficient of determination 0.24 (?=0.13, t=2.11) through the mediating variable (perceived feasibility) and perceived feasibility with entrepreneurship intentions (?=0.74, t=6.57) have a significant positive effect among three dimensions of social capital. Total determination coefficient (R2) also is 42% for variable of entrepreneurship intentions, showing that 42 percent of changes in the variance of standard variable (entrepreneurship intentions) can explain through student’s social capital. Finally based on the results of the study, in order to improve entrepreneurship in agricultural higher education system, a number of recommendation and guidelines were presented.