عنوان پایاننامه
تحلیل محتوای کتب دوره ابتدای بر حسب انگیزه پیشرفت و بررسی مقایسه ای انگیزه پیشرفت دانش آموزان روستای خنگ و شهر بیرجند
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - توسعه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4423;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54918
- تاریخ دفاع
- ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
- دانشجو
- معظمه بهلگردی
- استاد راهنما
- حسین میرزائی
- چکیده
- چکیده یکی از منابع اصلی توسعه، آموزش است. استفاده از مؤلفههای انگیزه پیشرفت در آموزش ابتدایی موجب تسریع توسعه اقتصادی و اجتماعی میشود. در تحقیق حاضر، با توجه به اهمیت آموزش نیروی انسانی در فرایند توسعه اجتماعی، تأثیر مطلوب و مثبت انگیزه پیشرفت در رسیدن جوامع به توسعه اقتصادی و نقش برجسته کتابهای درسی در نظام آموزشی متمرکز کشور ایران، محقق بر آن است تا به تحلیل محتوای کتابهای درسی از حیث انگیزه پیشرفت بپردازد. و با توجه به این که شرایط و امکانات آموزشی شهر و روستا در مقایسه با هم متفاوت است، محقق بر آن شد تا میزان انگیزه پیشرفت دانش آموزان ابتدایی روستای خُنگ را با استفاده از پرسشنامه هرمنس، بررسی کند و با میزان انگیزه پیشرفت دانشآموزان ابتدایی شهرستان بیرجند مقایسه کند. ابزار پژوهش دارای 10 مؤلفه اصلی است و پایایی فرم تحلیل محتوا بر اساس نسبت مؤلفههای مورد توافق به کل مؤلفهها 92/0 به دست آمده است. یافتههای تحقیق در زمینه تحلیل محتوا نشان دادهاند که، در دوره مورد نظر، کتابهای فارسی و ریاضی بیشترین توجه را نسبت به انگیزه پیشرفت داشتهاند . کتابهای هدیههای آسمانی و علوم تا حدودی به آن توجه داشته است و کتابهای تعلیمات اجتماعی نیز توجه ضعیفی به این مفهوم داشتهاند. در میان پایههای تحصیلی، کتابهای پایه پنجم بیشترین توجه را به انگیزه پیشرفت نمودهاند، کتابهای چهارم و سوم به طور متوسط به آن پرداختهاند و کتابهای دوم و اول کمترین توجه را به مؤلفههای انگیزه پیشرفت داشتهاند.به همین دلیل. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ، 80/0 به دست آمده است. و همچنین یافتههای تحقیق نشان دادهاند که، بین انگیزهی پیشرفت دانشآموزان روستای خُنگ و دانشآموزان شهر، تفاوت معناداری وجود ندارد. در رابطه با فرضیههای مرتبط با ابعاد انگیزه پیشرفت باید گفت که تفاوت معنیداری در میزان پشتکار، سختکوشی، آیندهنگری و ارتقاءطلبی بین دانشآموزان روستای خُنگ و دانشآموزان شهر وجود ندارد.ْ دانشآموزان دختر از انگیزه پیشرفت بیشتری نسبت به دانشآموزان پسر برخوردار بودهاند. واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، انگیزه پیشرفت، کتابهای درسی دوره ابتدایی، نظام آموزشی، دانش آموزان شهر و روستا
- Abstract
- Content Analysis of Elementary Textbooks Based on the Achievement Motivation and Comparison of Achievement Motivation Between Students of Khong village and Birjand City Abstract One of the essential resources of development is education. Teaching of manpower in process of development causes accelerating development of social- economical. Textbook is considered one of the most important reference and source students in education system. Textbooks play one of the most important roles in Iran. Because of the role of the content of textbooks in primary school and importance of manpower in development and different conditions between village and city, this research paid content analysis of primary school textbooks in terms of achievement motivation and comparison achievement motivation between students of khong village and birjand city. The research tool includes 10 indexes and its reliability has been concluded 0.92 based on the ratio of agreed – upon indexes to all other ones. With regards to the finding and resulted data from »content analysis form « in the current research that have previously taken place in this field, it can be derived that: Mathematic and Farsi literature books have to high extent paid attention to advancement motivation construct, Experimental science , Religion and Quran textbooks have to some extent paid attention to this matter, and Social Studies textbooks have been weak in paying attention to this matter. In elementary schools, it can also be said that grade five and three books have paid a lot of attention to advancement motivation construct and grade one and two have paid less attention to this matter. Hermances’ questionnaire reliability in this research has been concluded 0.80 based on cronbach’ alpha. Finding and results indicate that there is not difference between achievement motivation of students in Khong village and Birjand city. Girl students have more achievement motivation than boy students. Keyword: Textbooks ,Elementa