عنوان پایان‌نامه

مدل کردن شنی تراکتور وبررسی تاثیر ارتفاع لاگ بر نیروی کششی



    دانشجو در تاریخ ۰۳ آبان ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل کردن شنی تراکتور وبررسی تاثیر ارتفاع لاگ بر نیروی کششی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ابوریحان شماره ثبت: 629;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55436
    تاریخ دفاع
    ۰۳ آبان ۱۳۹۱
    دانشجو
    محسن حسینی
    استاد راهنما
    اکبر عرب حسینی

    چکیده اصلی ترین توان در دستگاه های کشنده نظیر تراکتور، توان کششی یا توان مالبندی است و موقعی که چرخ یا شنی روی خاک حرکت می کند ، خاک باید به قدری فشرده گردد تا مقاومت کافی برای ایجاد درگیری مناسب بین چرخ یا شنی و خاک فراهم شود. توان کششی وسیله نقلیه حاصل ضرب نیروی زمین گیرایی خالص در سرعت پیشروی می باشد. در دستگاه های کشنده غیر جاده ای همانند تراکتور، ماشینهای راه سازی و خودروهای نظامی به دلایلی همچون نامناسب بودن بستر از نظر هموار بودن و سرعت مناسب برای برداشت و خاک ورزی محدود می باشد. بدین ترتیب برای دستیابی به توان کششی بالا ، باید نیروی زمین گیرایی را افزایش داد. از همین جهت برای تحقیق و دستیابی به ارتفاع لاگ مناسب و همچنین بررسی اثر رطوبت و فشار و نوع بافت خاک بر توان مصرفی دستگاهی ساخته شده و به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف رطوبت، ارتفاع لاگ و فشار و بافت خاک آزمایشات بر پایه طرح کاملاً تصادفی در سه تکرار انجام شدکه درآن ارتفاع لاگ به عنوان فاکتور A در سه سطح( بدون لاگ و 5 و 10 میلی متر) رطوبت در دو سطح(12 و 33 درصد) به عنوان فاکتور B و فشار در سه سطح)52/9 ، 90/11 ، 28/14 پاسگال) به عنوان فاکتور C به وسیله نرم افزار SAS تحلیل گردید و در یک سطح رطوبت 12% و در ارتفاع لاگ 5 میلیمتر و فشار 52/9 در سه نوع بافت خاک(رسی، شنی، خاک غالب منطقه) آزمایش شد و نتایج گزارش گردید و تمام نتایج در ارتفاع لاگ، رطوبت وفشار در سطح 5 درصد اختلاف معنادار داشتند. با افزایش ارتفاع لاگ توان مصرفی کاهش پیدا کرد و با افزایش فشار توان مصرفی افزایش یافت و با افزایش رطوبت افزایش توان مشاهده شد. کلمات کلیدی: زمین گیرایی، شنی، ارتفاع لاگ، نیروی کششی، وسیله شنی دار
    Abstract
    Modeling of the chain of crawler tractor and evaluation of lug height on the drawbar power Draft or drawbar power is the most important power in some vehicles like tractors. During the movement of the vehicle, the soil should entirely be compressed in order to have an appropriate engage between the chain or wheel and the soil. The draft of vehicle is a result of the net engagement power of the ground and the vehicle speed. In off-road vehicles like tractors and military machines, the maximum speed is limited because of the obstacles and uneven path and also because of limitation of the optimum operation speed for plowing and harvesting of the agricultural products. So the engage power between the chain and soil must be increased to have high drawbar power. A laboratory scale crawler machine was constructed to study the relation between lug height and drawbar power. The machine was also used to evaluate the effect of moisture content and type of soil, as well as the pressure on the required power for movement for the machine. Experiments were performed in three different lug heights (without lug, 5mm and 10mm), three pressure levels (9.52, 11.90 and 14.28 kPa) and two different soil moisture content levels (12% and 33% w.b.). The experiments were done based on a completely randomized design with three replications and analyzed by using SAS software. For studying the effect of soil type, some tests were done on three different types of soils(clay, salt and soil of the university farm) and at 12% soil moisture content, 5 mm lug height and 9.52 kPa pressure. The required power for moving the machine decreased with increasing of lug height and increased by increasing of pressure and soil moisture content. Key words: lug, drawbar, chain, vehicle chain