عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین هویت اجتماعی و مشارکت اجتماعی عینی و ذهنی(مورد مطالعه:روستای هندی از توابع شهرستان سلسله)
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - توسعه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59064;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4496
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- ابوذر قاسمی نژاد
- استاد راهنما
- سید احمد فیروزآبادی
- چکیده
- در این مطالعه به بررسی رابطه بین هویت اجتماعی و مشارکت اجتماعی عینی و ذهنی پرداخته ایم. هدف مطالعه بررسی هویت گرایی اجتماعی و نیز مطالعه برجستگی این هویت به معنی تشخیص و تحلیل شدت و ضعف این تعلق ها در ابعاد مختلف در عرصه زندگی اجتماعی افراد مطالعه شده و بررسی رابطه آن با مشارکت عینی و ذهنی می باشد. ئر تبتدا با ارائه دیدگاههای مربوط به رابطه بین هویت اجتماعی و مشارکت اجتماعی (عینی و ذهنی) از منظر تاجفل، جنکینز و برک سعی در بررسی ابعاد نظری موضوع شده است. سپس با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه از بین 472 نفر جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران حدود 165 نفر از افراد 14 سال به بالای جامعه مورد مطالعه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، سپس با شیبوه نمونه گیری سیستماتیک به اجرا گذاشته شد. یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهد که بین هویت اجتماعی و مشارکت اجتماعی (عینی و ذهنی) راتبطه ای معنادار و مثبت وجود دارد. به طور کلی می توان گفت که فرضیه اصلی این مطالعه و پژوهش این بوده است که بین هویت اجتماعی افراد به عنوان تعلق، تعهد، کیستی و چیستی افراد با مشارکت ذهنی با عنوان تمایل و آمادگی فکری احساسی و مشارکت عینی افراد به عنوان بعد رفتاری و بالفعل مشارکت اجتماعی رابطه وجود دارد که این فرض مورد تایید قرار گرفت. فی الواقع هویت اجتماعی با ایجاد بسترهای مناسب افراد را از طریق کانال های مهمی همچون خانواده، به عرصه کنش اجتماعی سوق می-دهد و از این رهگذر افراد را با درون گروه مشابه و برون گروه متمایز وارد تعامل و ارتباط می کند. هویت قومی و هویت دینی با عنوان متغیرهای کلیدی نقش مهمی در ایجاد فضای ارتباطی در بین افراد دارند که این دو متغیر در بعد عینی و ذهنی با عنوان مکانیسم های غیرقابل اجتنابی در روستای هندی مشارکت های اجتماعی را فعال نگه داشته اند. علاوه بر این هویت های شغلی و جنسیتی با ایجاد تحرک اجتماعی بیشتر کنش متقابل بین افراد را بیشتر نموده و از این طریق به مشارکت اجتماعی افراد جوان روستای تحرک بیشتری می بخشند. هویت خانوادگی، با ایجاد بسترهای مناسب و نهادینه کردن الگوهای هنجاری قومی، شرایط مساعدی را برای ایجاد انگیزه و حس مشارکت (مشارکت ذهنی) و همچنین پیوند دادن فرد به اجتماع و به فعلیت رساندن مشارکت (مشارکت عینی) به وجود می آورد. بنابراین هویت اجتماعی، به عنوان مهمترین مکانیسم ش
- Abstract
- Abstract In the present study, we have investigated the relationship between social identity and subjective and objective social participation. Purpose of the study included the investigation of social identity-orientation and the intrinsic prominence of this identity meaning identification and analysis of these belongings’ strengths and weaknesses in different dimensions in the arena of individuals’ social life, as well as the investigation of their relationship with subjective and objective participation. First, by presenting views related to the relationship between social identity and (subjective and objective) social participation from the viewpoint of Tajfel, Jenkinz, and Berek, it has been attempted to investigate the theoretical dimensions of the topic.Then, from472 individuals of the statistical population,14-years-and-over individuals were selected as the statistical sample using survey method and questionnaire through Cochran formula. In the next step, it was implemented with systematic sampling method. In fact, with creating suitable grounds, social identity encourages people to act socially through important channels such as family and brings people of similar Intragroup and distinct intergroup into interaction and communication. As key variables, ethnic identity and religious identity play an important role in creating communications among people, holding social participations in Indian villages active in both subjective and objective dimensions as inevitable mechanisms. In addition, job and sexual identities enhance the action among people through further social mobility, and give more mobility to social participation of rural young people in this way. Family identity provides favorable conditions for generating motivation and sense of participation (subjective participation) as well as linking individual to society and realizing participation (objective participation) through creating appropriate grounds and institutionalizing strong normative p