عنوان پایاننامه
بررسی مبانی نظام حزبی و فقه سیاسی شیعه
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001447;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54351
- تاریخ دفاع
- ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- زینب آسوده سرشوری
- استاد راهنما
- عبدالرضا علیزاده
- چکیده
- چکیده حزب به مفهوم نوین دستاورد تجربه سیاسی جوامع غربی و از ملزومات مدرنیته است و احزاب سیاسی در جوامع حاضر حلقه رابط مردم و حاکمیت سیاسی هستند . درکشور ما این پدیده با انقلاب مشروطه وارد زندگی سیاسی مردم شد و از همان ابتدا این سوال مطرح بود که آیا می توان نسبتی میان این پدیده و مبانی دینی یافت ؟ به عبارتی با توجه به اینکه درکشور ما فقه شیعه حاکم است دیدگاه فقه شیعه نسبت به این پدیده چیست ؟ در پاسخ به این سوال دو دیدگاه وجود دارد : یک دیدگاه ، تدوین مبنای فقهی برای حزب سیاسی را غیرممکن می داند و مخالف وجود احزاب سیاسی در جامعه اسلامی است . دیدگاه دیگر تدوین مبانی فقهی تحزّب را ممکن دانسته که از لحاظ چگونگی استنباط خود به چهار دسته تقسیم می شود : بعضی با استناد به وجود واژههایی همچون « حزب » ، « فئه » و « فرقه » در قرآن و احادیث در صدد تبیین و استنباط مبانی فقهی آزادی احزاب بر آمده ، بعضی با تبیین مقتضیات نظری و بسترهای پیدایش احزاب در فرهنگ دینی ، وجود مبنای فقهی برای حزب را نتیجه گرفته اند . بعضی با توجه به کارکردهای مثبت احزاب سیاسی ، ضرورت حزب را در جامعه اسلامی بیان می کنند و بعضی مبانی فقهی حزب را در مفاهیم کلی مانند اصاله الاباحه ، اصل عدم تکلیف ، امر به معروف و نهی از منکر و ... جستجو می کنند زیرا از هر راهی که بتوان این مفاهیم را محقق کرد و منع شرعی نداشته باشد ، مطلوب خواهد بود . این دیدگاه براساس این استدلال ها ، وجود احزاب سیاسی را درجامعه دینی ممکن و حتی ضروری دانسته است . در نتیجه در خصوص وجود احزاب سیاسی در جامعه اسلامی باید بگوییم که حزب پدیده ای نوین است.
- Abstract
- Party to the modern concept is Achievement of the political experience of Western societies and the requirements of modernity . Political parties in Current communities are link between people and political sovereignty. This phenomenon in our country intered to the political life of the people with constitutional revolution . This question was posed from the beginning that what relation can be found between this phenomenon and religious principles? In other words, by Considering that in the our country is ruling the Shiet jurisprudence what is Shiet jurisprudence perspec to this phenomenon ? There are two views in response to this question: A vision beliveed that is impossible the developing a juridical basis for the political party and is opposition to the existence of opposition political parties in the Islamic community. Another vision belived to the development of jurisprudenc basis for party and this restriction may be divided into four categories : some by Citing to the existence of some words such as "Party," "party" and "cult" in the Quran and Hadith explained the principles of jurisprudence on freedom of the parties ,other concluded existence of jurisprudential basis for the of political parties by clarifying some requirements and theoretical contexts of appearance political party in religious culture . Some Express necessary of party Through positive functions of political parties . some seek of jurisprudenc basics e in the the general concepts such as esalatolebahe , Principle of adametaklif, amrebemmaaroof and … . Because would be desirable realization of these concepts Through Any way that Is no legal prohibition . This view is based on this reasons knowed the existence of political parties is possible and even necessary in religious society . Result in the existence of political parties in the Islamic community should say that the party is a new phenomenon and Should be reviewed it Through accessories and functions and that works to community and gained view of religion to them to be cleared sentence of this phenomenon . Key words : political parties , Shiet jurisprudence , democracy, freedom