عنوان پایان‌نامه

تناسخ ملکوتی از منظر ملاصدرا( تبیینی از نحوه جاودانگی انسان)



    دانشجو در تاریخ ۰۱ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تناسخ ملکوتی از منظر ملاصدرا( تبیینی از نحوه جاودانگی انسان)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001547;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55374
    تاریخ دفاع
    ۰۱ مهر ۱۳۹۱

    چکیده : خلود و جاودانگی ندایی فطری است که از اعماق وجود آدمی بر خاسته و تنها اندیشه ای است که می تواند بر دلهره و نگرانی حاصل از تصور مرگ فائق آمده و آن را به امید مبدل سازد و شاید از همین روست که بشراز دیرباز سودای جاودانه زیستن و اندیشمندان و فلسیوفان راههای مختلف برای توجیه نحوه و کیفیت جاودانگی را در ذهن می پرورانده اند. این پژوهش نیز قصد دارد در همین راستا و در میان صور مختلف ارائه شده از نحوه و کیفیت جاودانگی انسان به دیدگاه صدرالمتالهین تحت عنوان تناسخ ملکوتی پرداخته و ضمن بررسی این قرائت از جاودانگی به سوالات ذیل پاسخ دهد: مراد از تناسخ ملکوتی چست؟ آیا این تناسخ نیز صورتی دیگر از تناسخ مشهور و مردود نزد فلاسفه است؟ اگر چنین نیست وجه تفاوت و تشابه این دو دیدگاه در چیست که سبب ارائه چنین عنوانی از سوی ملاصدرا شده است؟ با توجه به پیوند نحوه جاودانگی انسان در اسلام، با اندیشه معاد، ارتباط این دو عنوان یعنی تناسخ ملکوتی و معاد جسمانی به چه صورت است؟ آنچه به اجمال در پاسخ به پرسش های مطرح شده می توان عرضه داشت این است که تناسخ ملکوتی نیز نوعی انتقال نفس است و از این جهت به تناسخ مشهور شبیه می باشد، اما باید عنایت داشت که این انتقال اولا در عالم آخرت و ثانیا از بدن عنصری و دنیوی به بدن مثالی و ملکوتی که به ادعای صدرالمتالهین عین و نه متفاوت از بدن دنیوی است، صورت می گیرد. در حالی که تناسخ مشهور در همین عالم رخ داده و تغایر دو بدن، شرط اساسی آن است. اما سر ملکوتی نامیدن این تناسخ در تمثل یافتن انسان در قالبی متناسب با ملکات و باطن او نهفته است. ارتباط دو عنوان تناسخ ملکوتی و معاد جسمانی نیز با بدن مثالی قابل تبیین است، بدنی که از یک سو قالب تجسم بخش ملکات انسان در تناسخ ملکوتی و از دیگر سو توجیه گر جسمانی بودن معاد است. واژگان کلیدی : جاودانگی، تناسخ ،تناسخ ملکی ، تناسخ ملکوتی، بدن مثالی، برزخ، معاد، تجسم اعمال
    Abstract
    Abstract: Eternity and immortality are on innate voice in which come from entity `s depths of man. It is the only idea that could be triumphed worry and fear effected by death conteption and convert with hopefulness consequently human from old days immortality thought , researchers and philosophers have been developed different ways for justify the quality of eternity in their mind .This essay intend of from various idea of quality of immortality which have been presented, Refer to Sadrolmutalehin as Malakuti reincarnation further more answer these question: What is the intention of Malakuti reincarnation ? Does it another aspect of fameous rejected reincarnation in philosopher idea? If not what is the differences and similarities between twe theory that has been caused Mulla Sadra has entitle the head .According islam between man`s immortality and resurrection idea what is the connectin between this two title viz Malakuti reincarnation and physical resurrection .Briefly we can answer these question that Malakuti reincarnation is a kind of transfer of soul therefore from this aspect it is similar to fameous reincarnation but we should notice that, this transfer at first in the futurity world and secondly from elementhy and mundane body to ideal and Malakuti body in purported . Mulla Sadra would be done identical and not different from mundane body whereas fameous reincarnation has been occurred in this world and two bodies differences are the basic condition but the secret of calling Malakuti is in man representation in proportional form with their long- term dispositin and inwardness. Connection between two title malakuti reincarnation and physical ressurection could be explained with ideal body. The body which from one hand is embodiment from of long-term disposition in malakuti reincarnation and on the other hand is explicable for physioally ressuraction. Key word: Immortality, Reincarnation, Molki reincarnation, Malakuti reincarnation, Ideal body, Purgatory, Ressurection, Embodiment disposition