عنوان پایان‌نامه

نحوه پیدایش مفاهیم عقلی از دیدگاه ارسطو



    دانشجو در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نحوه پیدایش مفاهیم عقلی از دیدگاه ارسطو" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001518;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55173
    تاریخ دفاع
    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    دانشجو
    مهدی مطهری
    استاد راهنما
    رضا برنجکار

    نچکیده فارسی در نفس‌شناسی ارسطو، مفهوم عقلی حاصل فرایندی است که از احساس آغاز می‌شود. صورت حسی با دو فعلِ حاس و محسوس (که در واقع متحدند) وارد دستگاه ادراکی انسان می‌شود؛ صورتی که بدون آن ممکن نیست انسان از هیچ ادراکی برخودار شود. صورت حسیِ به یاد مانده در ذهن، صورت خیالی خوانده می‌شود. صورت خیالی، معقول بالقوه است که با فعلیت یافتن آن، مفهوم عقلی حاصل می‌شود. ارسطو این بالفعل‌شدگی را فکر می‌خواند. فکر، تغییری عرضی در نفس انسان است؛ تغییری که از قبیل استحاله، یعنی تباه‌شدگی، نیست بلکه از قبیل انفعال، یعنی ارتقا و کمال است. فاعل، فعل و انفعالِ این رخداد در دستگاه ادراکی انسان است. فکر نیز مانند احساس حاصل دو فعل است که در واقع متحدند: 1) فعلِ صورت خیالی که از دو طریق در فعلیت‌بخشی به معقولاتِ بالقوه نقش ایفا می‌کند: الف) عقل در بستر، و همراه با، صور خیالی تعقل می‌کند؛ ب) صور خیالی خود دارای فعلند، فعلی که سبب می‌شود عقل، فعلِ خاص خودش را انجام دهد. به عبارت دیگر، عقل را بکار می‌اندازد تا به مثابه یک مبدّل، صور خیالی را به صور عقلی تبدیل کند. بنابراین فرایند تدریجیِ تعقل پس از حصول صور خیالی (معقولات بالقوه) آغاز می‌شود. عقل تا مفهوم عقلی را به دست نیاورده است، در بستر صور خیالی به کار خود ادامه می‌دهد. 2) فعل عقل یا قوه عاقله که از وحدت، فردیت، فعلیت و کمالِ نخستین برخوردار است. عقل بدون این که از پیش صور عقلی بالفعل داشته باشد یا مفاهیم عقلی را خلق کند، با پرتوافکندن بر صور خیالی و غربال کردن آنها، به ذات خالص شئ (مفهوم عقلی) دست می‌یابد.
    Abstract
    In Aristotle's philosophy of mind, Intellectual concept is the output of process that starts with sensation. Sense-forms enter the perceptual system by two acts of sense and sensible which really are unified. Human can't acquire knowledge at all, without those forms. Sense-forms kept in mind are called images. Image is a potential intelligible, whenever actualized, Intellectual concept is acquired. This actuality is called thought, by Aristotle. Thought is an accidental change in human's mind. This change is not such as transmutation, namely destruction, but passion, namely promotion or perfection. Agent, act and passion of the event occur in the perceptual system. As sensation, thought is the product of two acts which are unified. 1) The act of image. Images pay role in actualization of potential intelligible in two ways. A) Intellect reasons on the land of, and accompanied by, images. B) Images themselves are active. Their acts cause intellect to perform its special work. Images, that is to say, operate intellect to change images to intellectual forms, as a transducer. Therefore, gradual process of intellection begins after acquisition of images (potential intelligible). Intellect, until acquires Intellectual concepts, continue its work on the land of images. 2) The act of intellect or faculty of reason. Intellect has unity, individuality, actuality and primary perfection. It acquires the bare essence of object (Intellectual concept) by illuminating images and sifting them, without having any actually intellectual forms before or has produced Intellectual concept from old. Key words: philosophy of mind, soul, sense, imagination, intellect, perception, passion, active intellect, intellectual concept.