عنوان پایان‌نامه

سیاست های دولت صفویه در ارتباط با علوم



    دانشجو در تاریخ ۰۸ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سیاست های دولت صفویه در ارتباط با علوم" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2118ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57700
    تاریخ دفاع
    ۰۸ مهر ۱۳۹۱
    دانشجو
    مسلم احمدی
    استاد راهنما
    جمال موسوی

    پژوهش حاضر تحت عنوان"سیاست های دولت صفویه در ارتباط با علوم" انجام گرفته است. آشکاراست که عصر صفوی،عصرتغیرات اساسی درساختار سیاسی واجتماعی بود.دستگاه حاکمه آگاهانه وهدفمند درجهت گیری های خویش،اوضاع فرهنگی وعلمی جامعه را رصد می کردند وبرای نیل به مقصود خوداز انواع کانون های علمی واشخاص متنفذ حاضر دراین مؤسسات بهره می گرفتند ودر پوشش های حمایتی مورد تأیید خود، به ویژه با تأسیس مراکز ومدارس علمی موقوفه واعطای سیورغال وپرادخت حقوق مکفی به علماء و.... دامنه ی نفوذ خود را در گستره نهاد علم وحوزه ی فکری علماء توسعه می بخشیدند. به طوری که می توان گفت علماء در هر دوره از سلطنت شاهان صفوی نقش عمده ای را ایفا می کرد. و شاهان صفوی بنابر اهمیت نهاد علّم هر یک سیاست خاصی را در مورد آن اتخاذ می کردند. در این پژوهش کوشیده شده به بررسی این سیاستها پرداخته شود تا چگونگی تاثیرات آن را بر نهاد علّم مشخص سازیم.در پایان می توان گفت نهادهای سیاسی،دینی و علمی به طور متقابل از یکدیگر حمایت می کردند و هیچ یک بدون حمایت دیگری نمی توانست به حیات خود ادامه دهد و علماء به عنوان نمایندگان نهاد علّم نقش عمده ای را ایفا می کردند. آن چه در این پژوهش بعنوان دغدغه اصلی به شمار می رود،روشن نمودن سیاست های دولت صفویان در ارتباط با وضعیت علوم ومشخص نمودن تاثیرات این سیاست ها در ترقی ویارکود دانش ها می باشد. انتظار می رود که شاهد سیاست های متفاوتی از دولت صفویه در ارتباط با علوم باشیم.
    Abstract
    this study tries to investigate science- related policies of safavid dynasty. safavi era is a period of fundamental changes in political and social and social structures. the governing regime was aware in observing scientific and cultural situation. in order to achieve its objectives, the regime used different scientific centers and their influential staff. the regime extended its scope of authority among scientific foundation and scientists by establishing ecdowed scientific centers and schools, granting siurghal, paying sufficient salaries to scientist, etc. according to the findings, scientists played important roles in ruling period of all safavid king and every king has own policies based on the importance of scientific system. the study discusses these policies in an attemot to identify their effects on scientific system. it can be concluded that political, religious, and scientific foundations mutually supported each and scientists had a significant role as representatives of scientific system. the main concern of the study is to clarify policies of safavid dynasty in relation science and determine the effect of these policies on rise or recession of science system. it seems that activities like spiritual and financial support of scientists, establishing scientific centers and schools, arranging scientific discussions, writing editing and translating books, etc resulted in development of science. in contrast religious prejudice focusing on special sciences, and ask of attention to providing scientific tools and instruments were among causes of recession of science in this period.