کودک آزاری از منظر فقه با رویکرد نفد مواد مرتبط کنوانسیون حقوق کودک
- رشته تحصیلی
- فقه و مبانی حقو ق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2281ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65382
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- الهام بحرالعلوم
- استاد راهنما
- محمد اسحاقی آستانی
- چکیده
- کودکآزاری از آن جهت که از یک سو،ریشه در مسایل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی،فرهنگی دارد و از سوی دیگر به این دلیل که غالبا توسط والدین،سرپرستان قانونی یا اشخاصی که به نحوی عهدهدار مراقبت از کودکان هستند ارتکاب مییابد، علاوه بر حمایت کیفری، حمایتهای مالی، اجتماعی، حقوقی، پزشکی و روانی را میطلبد. در جامعه امروزی، کودکان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند و دیگر مانند گذشته نیست که کودک جزء اموال خانواده محسوب شود بلکه کودک فردی است با شخصیت و جایگاه اجتماعی خاص خود و حقوقی که به تبع این جایگاه اجتماعی برای او در نظر گرفته شده است. در قرن بیستم قانونگذاران چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قوانین خاصی را جهت حفظ منافع و حقوق کودک تدوین نموده اند که یکی از مهمترین این مصوبات کنوانسیون بین المللی حقوق کودک می باشد. نکته قابل توجه این است که درحالی که تلاش قانونگذاران برای حفظ حقوق کودک و تدوین قوانین مربوطه به چند دهه اخیر برمیگردد، دین مبین اسلام پانزده قرن قبل به اصلی ترین حقوق کودک می پردازد و از طریق آیات و روایات آنها را به گوش عالمیان می رساند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که آیا حقوق در نظر گرفته شده در جامعه بین الملل برای حمایت از کودک و احقاق حقوق او کافی و بدون نقص است یا می بایست دید که خالق کودک با علم لایزال خود حقوق کودک را چگونه بیان کرده و چه تفاوتهایی بین قانون خالق و قانون مخلوق وجود دارد. در این تحقیق بعد از بیان کلیات، مبانی نظری کودک آزاری از جمله مفهوم کودک و کودک آزاری ، انواع کودک آزاری ، علل و تاریخچه کودک آزاری بررسی خواهد شد. در ادامه حقوق کودک در سطح بین المللی و داخلی بیان شده و در پایان برخی مواد کنوانسیون حقوق کودک از نقطه نظر فقه و حقوق اسلامی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
- Abstract
- On the one hand it's child abuse to the root of the problems of social, economic, cultural, and because it is often the parents, guardians or other persons legally responsible for the care of children who are so committed to will, in addition to criminal support, financial support, social, legal, medical and psychological demands. The important thing is that: is the considered laws in the international law enough an faltless or we should see that how the creator says the humanbeings laws? And what is the differences between these tow tipe of laws? There are differences between the Creator and the creature. In this study, the expression of a general, theoretical concept of child abuse, including child abuse, types of abuse, and a history of child abuse will be discussed. Keywords: child abuse, child abuse, child rights, child victims