عنوان پایاننامه
جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن در قرآن و حدیث
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2143ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58879
- تاریخ دفاع
- ۲۰ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- ابوذر خیراندیش
- استاد راهنما
- محمدرضا شاهرودی
- چکیده
- موضوع پژوهش پیش رو، جنگ نرم است. جنگ نرم به هر گونه اقدام غیر نظامی، روانی و تبلیغاتی که در مقابله با ارکان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی یک ملت به منظور استعمار آنها صورت می گیرد، اطلاق می شود . این پدیده از نظر قرآن دورنمانده و به ابعاد مختلف آن پرداخته است. ازآنجا که شناخت ابعاد مختلف جنگ نرم از منظر قرآن وتطبیق آن با شیوه های امروزی مسئله ای جدی است،این پژوهش برآن خواهد بود که با الگو گیری از قرآن که کتاب هدایت برای تمامی اعصار ودوران هاست و عترت که روشنگران راه بندگان مخلص اند،جهل و بی اطلاعی نسبت به آن مرتفع گردد و راه مقابله با آن هموارشود. پژوهش پیش رو در چهار فصل تنظیم شده و در اثناء آن به مفهوم شناسی جنگ نرم، روشهای دشمن در جنگ نرم، راهکارهای مقابله با آن و آسیب شناسی جامعه در تقابل با آن از دیدگاه قرآن وحدیث پرداخته است.از جنگ نرم در قرآن کریم و روایات با معادل هایی از قبیل: فتنه، مکر وحرب تعبیر شده و سردمداران آن منحرفان قلبی، منافقان ،کافران، مشرکان، عده ای از اهل کتاب، متخلفان از امر ولی و ملأ وبزرگان منحرف جامعه هستند وگستره جنگ نرم همه افراد جامعه را در بر¬می¬گیرد. مهمترین روش¬های به کارگرفته شده از سوی دشمن که در قرآن وحدیث به آن مورد توجه قرار گرفته، عبارتند از: اشاعه فساد و فحشا، سوء استفاده از شعارها و نمادهای مقدس، مشتبه سازی حق و باطل، تبلیغات سوء، ایجاداختلاف و تشتت و تفرقه، ایجاد موج اجتماعی در مقابله با حق، صحنه سازی، تهدید و ارعاب و شایعه پراکنی؛ و راهکار های مقابله با آن عبارتند از: زیرکی اهل ایمان، مقابله با شایعات، تبعیت از قول احسن، مدیریت حب وبغض، استقلال ورفع وابستگی،رعایت اصل امر به معروف و نهی از منکر، افشاگری به موقع، تقویت ایمان و امید، مراعات تقوا، تقویت نیروی اقتصادی ونظامی، رجوع به علما و فقها، به کاربردن شیوه های صحیح دعوت به حق و بصیرت.همچنین بر پایه منابع این پژوهش، برای اثربخشی بیشتر این راهکارها باید جامعه مورد آسیب شناسی قرار گیرد، تا زمینه های مورد سوء استفاده دشمن و عامل شکست در جنگ نرم باز شناسی شود. قرآن کریم و روایات این آسیب ها را در دو بعد فردی (زیغ قلب ،پیروی از شبهات، خود بزرگبینی و دنیاگرایی و بیبصیرتی) واجتماعی (ظلم، تخلف از دستور ولی زمان، ایجاد رابطه ولایی با کافران، ترک حمایت مسلمانان ازیکدیگر و غفلت از دشمن)مورد تایید قرار میدهند.
- Abstract
- Soft war, is defining as any non-military, mental and advertising action which employed against the cultural, social, political and religious pillars of a nation to colonialism them. Knowing all the aspects of this war, recognizing the aims and ways of enemy and presenting the solutions of this problem in Quran and Hadith is our responsibility. This study have four sections and investigate the concept of soft war, the ways of enemy in soft war, the solutions against this war and pathology of society in Quran and Hadith point of view. Soft war in Quran and Hadith is used by alternatives such as: intrigue, guile and war; and its leaders, are perverse, hypocrites, pagans, some followers of Quran, delinquents of leader order, wealthy people of society; and the soft war is related to every one in society. The most important ways used by enemy which are mentioned in Quran and Hadith are: advertising of prostitution, abuse of slogans and holly symbols, dubious of right and void, bad advertisings, making difference and division, making the social wave against right, histrionics, threat, fear, rumor; and solutions against them are: cleverness, rumor confronting, follow the best speech, management of loving and enemity, independence and removal dependence, invite to goodness and deter from badness, on time disclosing, faith and hope, righteousness, improvement of economical and military power, refer to scholars, use of right ways for invite to right. Moreover, in order to effectiveness of these solutions, the society should be checked pathologically, and the fields which are used by enemy, and are causes for failure in soft war, recognized; that Quran and Hadith mention these damages in two aspects, individual (perverse, following the doubts, pride, secularism and blindness) and social (cruelty, not following the leader of Muslims, friendship with pagans, not supporting Muslims by each other and neglecting the enemy).