عنوان پایاننامه
علم و آموزش در فارس دوره آل بویه
- رشته تحصیلی
- تاریخ و تمدن ملل اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2065ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55212
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدباقر ابراهیمی لیفرجانی
- استاد راهنما
- سیداحمدرضا خضری
- چکیده
- امرای آل بویه از سال322تا447 ق در فارس حکمرانی کردند . در دوران این حکومت، فارس افزون بر محدوده فعلی استانهای بوشهر،هرمزگان، یزد، قسمتی از کرمان و اصفهان را نیز در بر می گرفت. در مدت این 125سال حدود هشت فرمانروا درفارس حکمرانی کردند که دردوره آنان، مراکز علمی و آموزشی زیادی ایجاد شد.ازجمله بیمارستان وکتابخانه بزرگ عضدی شیراز که این کتابخانه با کتابخانه بزرگ سامانیان در بخارا رقابت می کرد.عده زیادی از اهل علم در این مراکز و مساجد و خانقاه ها به تحصیل و آموزش اشتغال داشتند. مساجد،بیمارستانها،کتابخانه ها و خانقاه ها مهمترین مراکز علمی آموزشی فارس در این دوره هستند .این مراکز دانشمندان، سخنوران، طبیبان و عارفان فراوانی را دردامان خودپرورده که نام و نشان آنها دردورترین نقاط جهان انتشار یافته است. این بزرگان و مشاهیر علمی دوره آل بویه، با فعالیت در زمینه های مختلف علمی نظیر طب، عرفان، تصوف، نحو و... موجبات شکوفایی تمدن اسلامی- ایرانی را فراهم ساختند . از نظر وسعت و رواج علم و ادب، عصر آل بویه را می توان از ممتازترین دوره های اسلامی به شمار آورد. در این دوران در فارس، علوم دخیله چون طب و علوم دینی مانند عرفان و تصوف، فقه و نحو بیشتر مورد توجه قرار گرفت. عواملی که باعث این رونق علمی و آموزشی در فارس شد ،عبارتند از؛1- توجه امیران بویهی به علم و دانش و ترغیب و تشویق علما2-امیراندانشمندآل بویه3-وزیران ومنصوبان دانشمندیا دانش دوست آل بویه4- ایجادزیربناها و مراکز علمی و آموزشی چون مساجد، بیمارستان ها،کتا بخانه ها و....5- تساهل و تسامح دینی دولت آل بویه 6- حضور و وجود علما و دانشمندان در فارس .
- Abstract
- The Al-e-Booyeh emirs governed in Fars from 322HJ to 447 HJ . In the period of this government, Fars included provinces such as Booshehr, Hormozgan, kerman, Yazd,a part of kerman and Isfahan in addition to it’s present limit. In the duration of this 125 years, about eight emirs governed in Fars. Which so many scientific and educational centers were established in Fars in their period.; from which Azadi hospital and big library of shiraz can be mentioned which this library competed with big library of Samanian in Bokhara. A large number of Knowlgable people educated or tought in these centers, mosques and monasteries of Fars. Mosques, hospitals, libraries and monasteries are as the most important scientific educational centers of Fars in this period. Fars ,with it’s ancient culture, has trained abwdont scientists, eloquents, physicians and knowlegable persons from centuries ago whose names and signs have been distributed in the farthest places of the world lived in that period .These Learned and scidentific well-known persons of All-Booyeh period provided opportunities of Iranian-Islamic civilivzation’s flowering through having activities in diffent scientific aspects such as medicine,gnosticism and sufism. All-e-Booyeh era can be considered as the most rmarkable Islamic periods from the viewpoints of extent, science and polite. In this period, in Fars , sciences such as medicine and religious sciences like Gnosticism and Sufism, religion and syntax were mostly notified. The scientific language in All-e-Booyeh court was Arabic .The factors of improvement in knowledge and training of Fars are:1- Emirs; attention to Knowledge, and encouragement of learned persons.2-Emirs who like Knowledge in All-e-Booye government.3- Knowledgable ministers and persons who like Knowledge 4-Establishing substructares and scientific and educational centers such as mosques, hospitals and libraries and etc… 5-laxity and negligence of religion in All-e-Booyeh government6 –Attendance and