عنوان پایان‌نامه

بررسی فقهی زیبایی سازی سر و صورت از طریق جراحی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فقهی زیبایی سازی سر و صورت از طریق جراحی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2050ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54441
    تاریخ دفاع
    ۲۵ مهر ۱۳۹۱
    دانشجو
    کمال الگشا
    استاد راهنما
    محمدعادل ضیائی

    چکیده جراحی زیبایی نوعی جراحی است برای ایجاد تغییرات در ظاهر جسم جهت رفع عیوب و زشتیهای مادرزادی یا عارضی و یا تغییر شکل برای نیل به معیارهای زیبایی موجود در جامعه. با توجه به رواج روزافزون این نوع جراحی و ازدیاد انجام آن در میان مسلمانان لازم است حکم شرعی آن مورد بررسی قرار گیرد. با وجود آنکه سابقه ی انجام اعمال جراحی زیبایی به قبل از میلاد می رسد، اما توسعه و فراگیری آن به قرن حاضر برمی گردد. برخلاف گذشته که جراحی زیبایی به هدف بازسازی و رفع آثار و حوادث ناشی از جنگ و امثال آن صورت می گرفت، امروزه برای نیل به درمان بیماریهای مادرزادی، عیوب و ایرادات ناشی از حوادث و حصول زیبایی بیشتر، انجام می شود. فقها درباره ی حکم شرعی جراحی زیبایی جهت درمان عیوب و زشتی های پدید آمده ی ناشی از حوادث بر اساس نصوص و تحت شرایطی از جمله وجود نیاز به عمل جراحی، احتمال شفا، کم ضرر بودن جراحی از عدم آن، عدم ترتب آثار سوء در حین یا پس از جراحی، قایل به جواز شده اند، از آنجا که اصل، حرمت تعدی بر جسم است و جسم آدمی امانت الهی است و دارای حرمت و اینکه معمولاً در جراحی، اسراف و کشف غیر ضروری عورت و استفاده غیر ضروری از مواد نجس و حرام وجود دارد، انجام اعمال جراحی به ویژه جراحی تزئینی جز با رعایت شروط مورد نظر شارع جایز نیست. بنا بر آنچه آمد پیوند پوست از نظر بیشتر معاصرین و مجامع فقهی جایز است گر چه شنقیطی فقط پیوند پوست کافر را صحیح می داند. جواز جراحی عیوب و زشتیهای مادرزادی؛ مانند لبهای شکری یا دندان اضافی، اگر باعث ضرر و درد شوند، مورد اتفاق است؛ اما اگر بدون ضرر و درد باشند، بیشتر فقها این موارد عیب و نقص در خلقت اصلی دانسته و إزاله ی آن را جایز می دانند اما از نظر امام احمد، طبری، ابویوسف، شنقیطی و دیگران این موارد جزو خلقت اصلی بوده و إزاله ی آن حرام است. در مورد نمص نیز، گر چه در محدوده ی آن اختلاف نظر وجود دارد، اما تقریباً همه ی فقیهان اهل سنّت بنا بر نصوص وارده انجام نمص در محدوده ی ابرو را حرام می دانند. جراحی بینی به قصد زیباسازی یا رفع چین و چروک چهره که معمولاً به هدف جوان نمایی صورت می گیرد بنا بر نظر اکثر قریب به اتفاق فقیهان اهل سنت به استناد نصوص متضمن لعن، حرام است و آن را از جمله ی مصادیق تغییر خلقت نامشروع می دانند.
    Abstract
    Abstract: Cosmetic surgery is kind of professional surgery in order to change the appearance of body to eliminate congenital defects and imperfection and accidental and sometimes beautification and change appearance according to prevailige standards of beauty. The present work try to clearfy the princeples that cosmetic surgery was based on and what solution provide by Islamic jurisprudence for people and experts in this field. The past jurisconsults discussed this subject untidy but today, with more progresses in cosmetic surgery, This matter make a very prevalent problem among jurisconsults and juristic society. According to the texts surgery is legal but from their viewpoint surgery has a some necessary conditions and juridical lock which each of them make the forbidden. On the other hand with reference to texts and word of jurisconsults clear that first: The body of man is a trust and second the body has its respect.Therefore without the juridical justification can’t make a surgery. Cosmetic surgery has different kinds an jurisconsults have various viewpoint. Justification of cosmetic surgery for treatment because of accident and adventure is accepted by all schools. Peast of skin is accepted by most of contemporary and juridical society. But Shanghiti said that only peast of the unbelievers is legal. Otherwise there are two viewpoint: First: Most of jurisconsults accepted this surgery, if it iis natural, second: Imam Ahmad and Tabari and Some Others are opponent. But in cosmetic surgery such as Nams regardless its confine, but ahlesonnat are unanimous at eyebrow surgery. Cosmetic surgery of nose is very prevalent at these days usually it made for elegance and without need. Imamiah, unlike, don’t accept the previous viewpoint and impress the cosmetic surgery. Keywords: Surgery, Cosmetic, Make cosmetic, Change of creation, Peast of skin, Cosmetic surgery of nose.