عنوان پایان‌نامه

نقد دلالی روایات کتاب العرف الوردی فی اخبار المهدی(ع)



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقد دلالی روایات کتاب العرف الوردی فی اخبار المهدی(ع)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2049ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54390
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱

    العرف الوردی فی اخبار المهدی(ع)، تألیف سیوطی دانشمند متأخر اهل سنت است. این کتاب اثری روایی است که روایات آن برگرفته از مصادر متقدم روایی اهل سنت است. احادیث آن ناظر به موضوعاتی چون نام و نسب و صفات امام مهدی(ع)، حوادث آستانه و هنگامه ظهور و پس از ظهور هستند. در نتیجه ارزیابی روایات با محوریت نقد دلالی و در کنار آن سندی بخشی از روایات این کتاب با قرآن، ادله عقلی، سنت قطعی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و سایر قرائن قبول روایات مطابقت داشته و می توانند در تثبیت عقیده امامیه در موضوع مهدویت مورد استناد قرار گیرند. هم‌چنین این بخش از روایات دلالت دارند که اعتقاد به ظهور مهدی منتظر از تبار فاطمه زهرا(س) بر مبنای بشارت پیامبر اکرم(ص) اصلی عمومی در بین فرق اسلامی است و منحصر به شیعه نیست. هم چنان که مؤلف این کتاب ضمن اعتقاد به اصل ظهور منتظر موعود و وقوع علامات و رخ دادهای پیش از آن، به دلیل پیش فرض ها و مبانی اعتقادی خود ظاهراً در مصداق آن با امامیه هم عقیده نیست. این ارزیابی هم‌چنین بیانگر احتمال موضوع و محرف بودن بیش از نیمی از احادیث این کتاب است و قرائن حاکی از دخالت جریان های سیاسی هم چون طرفداران ابن زبیر، بنی امیه، بنی عباس و بنی حسن(ع) در این باره هستند. قرائن نشان می دهد که حکومت عباسی نقش برجسته تری در تحریف لفظی و معنوی احادیث مهدویت داشته است. هم‌چنین احتمال تأثیر درگیری های قبیله ای، اسرائیلیات و اخبار مضطرب فتن و ملاحم در این روایات مشهود است. از سوی دیگر با وجود تعارضات و ابهامات فراوان در احادیث، تلاش خاصی از سوی مؤلف در جهت رفع آنها صورت نگرفته است. بیشتر روایات کتاب موقوف و مقطوع است که بخش زیادی از روایات ضعیف مشتمل بر همین اخبار است. در عین حال سهم کتاب از روایات فراوان و معتبر ائمه معصومین(ع) بسیار اندک و ناچیز است.
    Abstract
    Al-arf Al-vardi Fi Akhbar Al-mahdi (s) compiled by Soyuti – the resent sunni scolar. This book is a traditional literary worke that it`s narrations adopted from the ancient traditional refrences. It`s traditions refer to issues name , lineage and Imam Mahdi`s adjectives (s), events of the commenciment of zohur and after that. As result of assessment the traditions based on reasonly and Documentary criticism. part of traditions of this book corresponds with Quran Intellectual reasons absolut sunnah of the holy prophet (s) and holy Imams and other reasons of accepting the traditions and so can be relied on for confirming the Imamic theory concerning the Mahdaviat issue. In addition to this part of traditions lead with believing in Zohur of Mahdi from Fatemeh Zahra (s) lineage based on Enunciation of holy prophet (s) is a common principle among Islamic branches and it`s not just for Shi`ah. So that the author of this book while he believing in the principle of zohure Montazare Mo`oud (Imam Mahdi) and events and signs befor that , because of presupposes and basis of himself is not agree with Imamieh apparently. This evaluation as well says that more than half of the traditions are Mozu and Moharraf (forged and cut off) and some evidens show that few political groups fans, the fans of Ebne zobayr, Bsni Omayyah , Bani Abbas and Bani Hasan have interfiered in this subject. The proofs show that the Abbasid government has have a more prominent role in alteration of traditions. As well we can see the probebl influence of tribal struggels, Israiliat and week narrations of Fetan and Malahem in this traditions. On the other hand there are many contradictions in traditions But the author's trying for Clarifing of Conflicts is too litle. The many of traditions of this book are Moquf and Maqtu`e (cut off) that Include more of weak traditions. The portion of this book from the lots of valid traditions of Imams is too little and Trivial.