عنوان پایاننامه
ترجمه کتاب اسلوب التعلیل و طرائفه فی القرآن الکریم نوشته یونس عبد مرزوک الجنابی
- رشته تحصیلی
- مترجمی زبان عربی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57404
- تاریخ دفاع
- ۱۲ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا سالاری
- استاد راهنما
- علیرضا محمدرضائی
- چکیده
- چکیده اسلوب تعلیل به معنای تبیین و توضیح علت تحقق یک امر می¬باشد. این اسلوب به عنوان یکی از اسلوب¬های پرکاربرد قرآن کریم، باعث تثبیت امر مورد نظر در ذهن مخاطب می¬شود. در زبان عربی روش¬های متعددی برای بیان علت وجود دارد که به کارگیری حروف تعلیل، مفعول له و مصدر مؤوَّل از مهم¬ترین آنها هستند. حروفی که برای بیان علت می¬آیند علاوه بر معنای تعلیل، معانی خاص دیگری نیز دارند که این معنا بر معنای تعلیلی آنها تاثیر داشته و کارکرد تعلیلی آنها را با بقیه حروف متفاوت می¬سازد؛ به همین دلیل هر کدام از این حروف ظرافتهای معنایی خاص خود را خواهند داشت و نمی¬توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد. مفعول له (مصدر صریح) به عنوان یک ساختار نحوی، یکی دیگر از راههای بیان علت می¬باشد. مفعول له (لأجله) مصدری است که بر علت عبارت قبل از خود دلالت می¬کند و به عبارت دیگر همان چیزی است که فعل جمله، به خاطر آن محقق می¬شود. مصدر مؤوَّل در واقع جمله¬ای است که بعد از حروف مصدری واقع شده است. حروف مصدری جمل? بعد از خود را در حکم یک اسم مفرد قرار می¬دهند و از آنجا که هر کدام از این حروف دلالتهای معنایی خاصی دارند، به طبع آن مصدر مؤوَّل بعد از آنها نیز معنای خاص و متفاوتی خواهد داشت. علاوه بر موارد فوق روش¬های دیگری نیز برای بیان علت تحقق یک امر وجود دارد که جمل? اسمیه، طلبی، ندا و شرطیه از جمل? آنهاست. کتاب پیش رو با محوریت قرآن کریم به طور مفصل به بررسی روش¬های بیان علت در زبان عربی پرداخته است. امید است که ترجم? آن مفید واقع شود. واژگان کلیدی: اسلوب تعلیل، قرآن کریم، علت، معلول، حروف تعلیل، مصدر صریح، مصدر مؤوَّل.
- Abstract
- The reasoning style means exposition and explanation ofthe cause of fulfillment of an affair.As one of the more applied styles in the Holy Qur`an, this style fixes that affair in reader's mind. In Arabic, there are several methods to state the cause;among the most important methods are using reasoning letters (HorofOt-ta?lil), expositive object (Maf?olonLah) and interpretive infinitive (MasdarMo?awal). The letters that representreasoning, In addition to their reasoning meaning, have other especial meanings that effect reasoning meaning and make their application distinguished from other letters; therefore, each of these letters would havedelicacy of its especial meaning and could not be replaced with another one. As a semantic structure, expositive object (direct infinitive) is another way of stating the reason. Expositive object (explanative) is an infinitive that indicates the cause of its previous phrase, in another word; it is the cause of fulfillment of the verb. Interpretive infinitive in fact is a sentence preceded by infinitive letters. These letters put the sentence as a singular noun and because of their especial indications, the interpretive infinitive after them also hasespecial and distinguished meaning. In addition to above cases there are other methods to state the cause of fulfillment of an affair; for example, noun clause, request clause, apostrophe and conditional sentence. Giving an especial attention to the Holy Qur'an, this book hasin detail studied the methods of stating cause in Arabic. Keywords: reasoning style, the Holy Qur`an, cause, effect, reasoning letters, direct infinitive, imperative infinitive.