عنوان پایان‌نامه

بررسی نگرش به دین در میان دانشجویان _ برسی موردی دانشگاه شریف _ بادام چی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نگرش به دین در میان دانشجویان _ برسی موردی دانشگاه شریف _ بادام چی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات جوانان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4428;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54530
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    حمید پارسانیا

    استقرار و توسعه نهادهای مدرن به صورتی مشروع در دوره بعد از انقلاب اسلامی و بویژه سالهای پس از جنگ، نزاع دین و مدرنیته -یعنی عقلانیت، علم و فرهنگ مدرن- بر سر «مرجعیت، معنابخشی و هنجارآفرینی ابعاد مختلف حیات انسانی» را از لابه لای کتابها و میان گفتگوهای روشنفکران و نخبگان به میان زندگی روزمره عامه مردم و ذهنها و افکار نسل جدید و بویژه دانشجویانی می‌کشاند که بیشتر از همه با زیست‌جهان‌های مدرن رابطه دارند و در آن زندگی می‌کنند. گرچه اکثر تحقیقات تجربی جامعه‌شناسی دین با سنجش «دینداری» دانشجویان نسبت به فهم تغییرات بوجود آمده در قرائت دینی و نگرش به دین جوانان در مواجهه با باورها، ارزشها، هنجارها و فرهنگ مدرن، بی اعتنا بوده‌اند، مطالعات فلسفی و جامعه‌شناختی سکولار شدن از یکسو و مباحث کلام جدید یا دین‌پژوهی معاصر از سوی دیگر از ظهور رویکردهای سکولاریستی/ بنیادگرایانه یا حداقلی/حداکثری در پاسخ به مسأله «محدوده و قلمرو دین در جامعه جدید» خبر می‌دهند. این تحقیق تلاش می‌کند تا با اخذ مفهوم اصلی مورد مطالعه خود یعنی «نگرش به دین» از مفاهیم و مباحث سکولارشدن (در سطح فردی) و کلام جدید (در موضوع انتظار بشر از دین) و تطبیق آنها با همدیگر، ضعف مبنایی مطالعات سنجش دینداری را برای توضیح وضعیت فرهنگی امروز ما جبران کند و از طریق این ابزار نظری توصیفی منحصربه فرد از رویارویی دو گفتمان دینی و سکولار در میان دانشجویان ارائه دهد. این تحقیق با بررسی این مواجهه در زمینه حوزه های 11 گانه اجتماعی: آموزش پرورش و آموزش عالی، اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، قضاوت، تقنین، توسعه و پیشرفت، علم، زندگی روزمره، تعاملات اجتماعی و تصمیمات فردی؛ وضعیت مرجعیت دین در هر حوزه را از نظر دانشجویان به شیوه پیمایش پرسشنامه‌ای بررسی و مقایسه می‌کند تا در نهایت قلمرو و میزان شیوع سکولاریسم در دانشگاه شریف (ورودیهای 84-90) را ارائه دهد.
    Abstract
    The establishment and development of modern institutions as legitimate, in the period after Islamic Revolution, particularly in the years following the war, extends the conflict between religion and modernity –namely modern rationality, science and culture- on recognizing the main authority and legitimate normative source in meaning and making several aspects of human life, through amidst books or intellectuals and elite dialogues into ordinary people everyday life and new generations’ mind, especially students which are most attributed to modern life-worlds, almost be said living there. Although most empirical researches in sociology of religion are neglecting the changes in religion reading and attitude to religion of youth, occurring by contacting with modern beliefs, values, norms and culture through assessment of “religiosity” parameter, other approaches such as philosophical and sociological studies in one hand, and contemporary theological debates on the other hand, reveal emerging secularist/ fundamentalist or minimalistic/ maximized dichotomy approaches answering the question of “Scope and realm of religion in new society”. This research is going to recovery the substantial weakness of religiosity studies by obtaining its main parameter “Attitude to Religion” from secularization studies (in micro level) and theology (in Human’s need to Religion topic) and adapting with each other to provide theoretical instruments to present unique description from secular/ religious discourses meeting face to face among students. This research surveys this conflict in context of 11 social areas, Education and Higher Education, Economy, domestic Policy, foreign policy, Judicial, Legislative, Development, Science, Daily Life, Social Interaction, Individual Decisions to determine and compare the situation of religious authority in each area by questionnaire method to ultimately presents the scope and prevalence of Secularism in sharif University (entrance 84-90)