عنوان پایاننامه
اندازه گیری عملکرد درمانگاه های شهرداری تهران با رویکرد ترکیبی فازی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54900
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیدمحمدجواد بنی حسینی
- استاد راهنما
- منصور مومنی
- چکیده
- بخش خدمات تنها در طی سه دهه اخیر ظهور یافته است. خدمات به عنوان یک نیروی پیش برنده اقتصاد به طور گسترده ای اهمیت یافته است. این امر که بنگاه های خدماتی می توانند با ارایه بهترین فعالیت ها از مرحله تولید تا دیگر مراحل سود زیادی به دست آورند، کاملاً مورد قبول واقع شده است اما تفاوت های ذاتی در خدمات، نیاز به ابزارهای ویژه مربوط به مدیریت زنجیره تامین خدمات را ایجاد می کند. امروزه هیچ شرکتی نمی تواند از مدیریت زنجیره ی تأمین چشم پوشی کند و انتظار بقا داشته باشد. شرکت¬ها به توسعه¬ی روابط نزدیک با تأمین¬کنندگان و به طور یکسان با مشتریان تشویق شده اند. در حوزه خدمات تخصصی با توجه به ماهیت متفاوت آن و حضور رقیبان بی شمار می¬طلبد نگاه ویژه¬ای به مدیریت زنجیره تامین خدمات داشت. در این¬ راستا پژوهش حاضر ابتدا به تعریف خدمت پرداخته و تفاوت¬های ذاتی و ماهیتی آن را با حوزه تولید کالا شرح داده است و سپس با مروری بر ادبیات صنعت خدمت، مدیریت زنجیره خدمات تعریف شده است. برای ارزیابی زنجیره خدمت از شاخص¬های مدل اسکور خدمات استفاده شده است، پنج شاخص درآمد، هزینه، قابلیت اطمینان، پاسخ-گویی و انعطاف پذیری استخراج شد. با توجه به صنعت خدمات درمانی، مدل DEA ورودی محور انتخاب شد و پس از فازی ¬سازی جواب های جمع شده زنجیره تامین خدمات 16 درمانگاه شهرداری تهران مورد سنجش قرار گرفت. سه درمانگاه چهار، هشت و ده در تمام مدل¬های تحلیل پوششی داده¬ها دارای کارایی 100 درصد می¬باشد و نشان می-دهد در مقیاس بهینه در حال فعالیت می¬باشند در حالی که درمانگاه¬های دیگر با مشکلاتی روبرو می¬باشند که برای اصلاح عملکرد آنها راهکارهایی را با توجه مشکلات هر کدام ارائه شده است. کلمات کلیدی: صنعت خدمات، مدیریت زنجیره تامین خدمات، مدل اسکور خدمات، تحلیل¬پوششی داده¬های فازی، فازی سازی