عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین تولید مشارکتی محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوه استفاده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین تولید مشارکتی محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوه استفاده از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57307
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۱

    ورود رسانه‌های جدید رقم زننده عصر جدید همگرایی رسانه‌ها می‌باشد. همگرایی رسانه‌ای جایی است که به مدد دیجیتالی شدن و امکان سیر محتوا در میان انواع قالب‌های رسانه‌ای، رسانه‌های جدید و رسانه‌های سنتی در هم می آمیزند. بر اساس نظریه فرهنگ همگرایی، رسانه‌های جدید رسانه‌های مشارکتی هستند که کاربران در آن تولید گران و مشارکت‌جویان در چرخه محتوا می‌باشند. به نظر می‌رسد که این تحول تنها در رسانه‌های جدید تأثیر نگذاشته است؛ بلکه فرهنگ مصرف رسانه‌ای تغییر کرده است. این فرهنگ جدید در رسانه سنتی مثل تلویزیون، نحوه جدید استفاده از تلویزیون را بوجود آورده است؛ که مخاطب جدید، چند قالبی، مشارکت‌جو و فعال می‌باشد. این تحقیق به دنبال آن است که تأثیر اینترنت بر تلویزیون در عصر همگرایی را در کشف رابطه تولید محتوای اینترنتی با نحوه جدید استفاده از تلویزیون جستجو کند. با استفاده از روش پیمایش در سطح شهر تهران، این نتایج به دست آمد که :?? درصد از شهروندان تولیدگر محتوای اینترنتی هستند. نحوه جدید تماشای تلویزیون در میان مخاطبان نفوذ کرده است.?? درصد از قالب‌های چندگانه برای دریافت تلویزیون استفاده می‌کنند. ?? درصد افراد، مشارکت جو در تلویزیون هستند؛ و ?? درصد مخاطب فعال می‌باشند. میزان بالای نفوذ فرهنگ جدید تماشا نشان دهنده تحول تلویزیون در عصر همگرایی می‌باشد. تلویزیون با مخاطبی جدید روبرو است که رابطه خود را با رسانه‌اش تغییر داده است. همچنین بر اساس آزمون فرضیه‌ها، تولید محتوای اینترنتی با چندقالبی بودن، مشارکت‌جویی و فعال بودن در برابر تلویزیون رابطه مستقیم دارد. این رابطه بیانگر فرهنگ واحد همگرایی در رسانه‌ها می‌باشد. اینترنت در تلویزیون تأثیر گذاشته است ولی نه بر کاهش محبوبیت آن؛ بلکه موجب تعامل هر چه بیشتر رسانه‌های سنتی و نوین شده است.
    Abstract
    Rising of new media has developed a new era of media convergence. Media convergence is where by digitization and flow of media content into variety media platforms, new media and traditional media collide. According to the “convergence culture”, new media is participatory media that users are creator and participant in content flow. It seems that this change does not affect only new media; although the culture of media consumption is changed. This new culture, has caused the new type of use traditional media TV; new TV audience is multi-platfom, participant, and active. This study followed the impact of the Internet on the TV in the age of convergence in relation to internet content production with a new type of TV use. Using surveys in Tehran, these results were obtained: 65 percent of citizens are on-line content creator. The new type of watching television is influential among the audience. 37 percent use multi platforms to receive TV; 45 percent are participatory TV audience; and 87 percent is active audience. The high degree of leverage of new culture of TV watching is the evidence of TV evolution. Television faces with a new audiences who have changed their relationship with their media. Also based on hypothesis testing, on-line content creation has a direct relation with multi-platform use, participation, and being active audience. This relationship represents unit convergence culture in the media. Internet has affected the television, not in decreasing it's popularity; But in more interaction between traditional and new media.