ارائه چارچوبی به منظور موقعیت یابی راهبردی و ایجاد مزیت رقابتی در بازار کاشی و سرامیک با بکارگیری یک رویکرد ترکیبی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56233
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد کریمی زارچی
- استاد راهنما
- احمد جعفرنژادچقوشی
- چکیده
- مدیریت استراتژیک می تواند به عنوان مجموعه ای از اقدامات و تصمیماتی در نظر گرفته شود که توسط مدیریت کسب وکار در تمام سطوح سازمان به منظور تعیین فعالیت های بلند مدت انجام می شود. این پژوهش چارچوب جامعی را برای موقعیت یابی راهبردی شرکت ها در بازارهای رقابتی ارائه می دهد. در این پژوهش، ما ترکیبی از روش های کمی و کیفی را برای موقعیت یابی راهبردی به کار می بریم. در آغاز، موثرترین عوامل داخلی و خارجی با کمک تکنیک های تدوین استراتژی و با مصاحبه از خبرگان مشخص شده اند. پس از آن با بکارگیری ماتریس نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT)، ما استراتژی های اصلی سازمان را تدوین کرده ایم. سپس، تکنیک DEMATEL برای به دست آوردن روابط موجود بین ماتریس نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT) به کار رفته است. بعد از به دست آوردن روابط بین SWOT، با بکارگیری فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) و تشکیل سوپرماتریس، وزن معیارها (SWOT) به دست آمده است. در گام بعد، تکنیک TOPSIS برای به دست آوردن امتیاز هر استراتژی به کار رفته است. نهایتا، ما وضعیت های مختلف ماتریس SPACE را با استراتژی های به دست آمده تطبیق می دهیم و استراتژی ها را با توجه به امتیازشان در ماتریس قرار می دهیم. علاوه براین، یک مطالعه تجربی برای نشان دادن کاربرد روش پیشنهاد شده، ارائه شده است.
- Abstract
- Strategic management can be understood as the collection of decisions and actions taken by business management, in consultation with all levels within the organization, to determine the long-term activities of the organization. This paper is proposing a comprehensive framework for the strategic positioning of companies in competitive markets. In this paper, we use the combination of qualitative and quantitative methods for the strategic positioning. At first, the most influential internal and external elements were detected with the help of the techniques of strategy formulation and interview with experts . Using the Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) matrix, we formulated the primary organizational strategies. Then, the Decision Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) is used for obtaining the existing relations between SWOT. After obtaining the relationship between the SWOT, Using analytic network process (ANP) and Formation of super-matrix, weights (SWOT) are obtained. In next step, TOPSIS is used to obtain the score of each strategy. Finally, we will adapt strategies with SPACE matrix postures and put them in the matrix According to scores.Additionally, an empirical study is presented to illustrate the application of the proposed method.