عنوان پایان‌نامه

بررسی همراستایی زنجیره تامین ایران خودرو با محصولات آن



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی همراستایی زنجیره تامین ایران خودرو با محصولات آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61589
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    اقتصاد جهانی در قرن 21، شیوه عملکرد سازمان‌ها را تغییر داده است. دیگر شرکت‌ها فقط با رقبای داخلی مواجه نیستند بلکه برای به دست آوردن سهم بازار و حفظ بقا نیازمند رقابت در سطح بین‌المللی می‌باشند. در این فضای رقابتی کسب وکار، شرکت‌هایی موفق‌اند که با این تغییر پارادایم خود را به خوبی وفق داده‌اند. یکی از مشخصه‌های این سازمان‌های موفق، همراستایی زنجیره تامین است. در این پژوهش وجود همراستایی در زنجیر تامین ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به منظور پوشش اثربخش همراستایی زنجیره تامین، مشخصه‌های کلیدی محصول در سطوح مختلف زنجیره تعیین شدند. برای تعیین همراستایی از چارچوب پیشنهادی فیشر استفاده شد. همچنین به منظور تعیین مشخصه‌های کلیدی ابتدا مشخصه های محصول با مطالعه ادبیات موضوعی و تحقیقات کتابخانه‌ای به دست آمد. سپس با استفاده پرسش‌نامه و انجام مقایسات زوجی، و با استفاده از روش تحلیل توسعه‌ای چانگ، وزن مشخصه‌ها در سطوح مختلف زنجیره به دست آمد. در ادامه با استفاده ضریب همبستگی اسپیرمن وجود ارتباط -اجماع- نسبت به مشخصه‌های کلیدی محصود در سطوح مختلف زنجیره مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با استفاده از آزمون مک‌نمار پاسخگو بودن زنجیره تامین کنونی ایران خودرو به نیازمندی مشتریان مورد بررسی قرار گرفت. مطابق با نتایج این تحقیق، هفت مشخصه‌ کلیدی محصول در زنجیره تامین ایران خودرو عبارتند از: هزینه، کیفیت، تحویل، انعطاف‌پذیری، دوره تاخیر، قابلیت پیش‌بینی تقاضا و طراحی. با توجه به تجزیه و تحلیل‌های انجام شده می‌توان گفت زنجیره تامین ایران‌خودرو مطابق با چارچوب فیشر از همراستایی برخوردار، و به طور کافی پاسخگوی نیازهای مشتریان است.
    Abstract
    The global economy of the 21 century has changed the way organizations operate. No longer do companies only concern themselves whit competitors in the same country, they must compete internationally for product or services market share. Successful organizations have adapted to this paradigm shift. A common characteristic of these successful organizations in the strategic alignment of the supply chain that stretches from the purchase of raw materials to the delivery of the finished product. It has been theorized that supply chain that did not align their product type whit the correct supply chain type will not operate as effectively as those that are aligned. In this research, alignment of the IKCO supply chain was examined. Therefore, in order to effectively support the supply chain alignment, key characteristics of the product were determined at different levels of the supply chain. Additional analysis was performed to determine if the product characteristics were correlated between the supply chain tiers and if the existing supply chain was aligned whit the Fisher alignment framework. This research found that according to Fisher framework IKCO supply chain is aligned. It was also shown that the supply chain utilized in this study did not show differences between the various levels of the supply chain. This study found that suppliers believed the current supply chain is appropriate for their product.