عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل حیاتی موفقیت آموزش لکترونیکی در دانشگاه های دولتی شهر تهران (مورد مطالعه: مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54589
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیدسعید علوی مقدم
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- امروزه بسیاری از دانشگاه ها برای دانشجویان خود خدمات آموزش الکترونیکی را فراهم می نمایند اما متاسفانه اطلاعات مناسبی در مورد فاکتورهای حیاتی که منجر به موفقیت در این حوزه شود، وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از دانشگاه های مجری این طرح در کشور، برنامه علمی مشخصی برای توسعه در این حوزه ندارند. عدم برنامه ریزی مشخص در این حوزه موجب هدر رفتن منابع و سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه شده و یا باعث عدم توجه به فاکتورهای حیاتی در این حوزه می شود. به منظور شناسایی فاکتورهایی که در موفقیت دانشگاه ها در این حوزه آموزش الکترونیکی تاثیرگذار بوده و هم چنین تعریف این فاکتورها، از نظرات اساتید، خبرگان و صاحب نظران این حوزه استفاده شده است. برای رسیدن به چنین هدفی و با استفاده از مطالعاتی که در گذشته در این حوزه انجام شده است، یکسری فاکتورهای حیاتی جمع آوری شده که برای صاحب نظران و خبرگان دانشگاه های تهران به صورت پرسشنامه ارائه شده است. با جمع بندی و تحلیل اطلاعات کسب شده در این مرحله، هفت عامل حیاتی شناسایی شد این هفت عامل شامل؛ «نوع ارتباط و تبادل اطلاعات بین دانشجویان و استادان»، «کیفیت دسترسی به اینترنت و میزان خطا در برقراری ارتباط دانشجویان با استاد»، «توانایی سیستم آموزش الکترونیکی در ایجاد زمینه دسترسی انعطاف پذیر به رسانه های آموزشی»، «توانایی سیستم آموزش الکترونیکی در امکان برقراری ارتباط میان دانشجویان و استادان»، «کیفیت نوشته ها، عکس ها، ویدئوها و یا فلش های ارائه شده در دوره»، «انعطاف پذیری دوره در مطابقت با کار، آموزش و ساعات رفت و آمد دانشجو» و «مرتبط بودن محتوای مطالب و خدمات ارائه شده در دوره با عنوان دوره و نیازهای دانشجو» می باشدکه تمامی این هفت عامل، از عوامل حیاتی موفقیت در این زمینه می باشند. بعد از این مرحله، با طراحی و توزیع پرسشنامه بین دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران، میزان اجرای این عوامل حیاتی در دانشگاه تهران مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفت.
- Abstract
- Currently many universities provide the e-learning services for their students, but unfortunately enough information about the critical factors that led to their success in this area is not specified.Therefore, most universities in the country do not plan scientifically or consciously for development of this section. This lack of information on the correct development areas sometimes causes unnecessary waste of resources and lack of attention to the factors will be crucial. The aim of this study is to identify factors that influence the success of universities in the area of e-learning and the determination of each of these factors can be studied from the viewpoint of experts in the unviversities. To achieve this goal by taking advantage of previous studies, a set of factors was collected and presented to the experts of the Tehran,s Univiversities. Then these data were analyzed using factor analysis resulting in seven factors as critical success factors in Tehran,s Univiversities.This factors were “Fucus on Interaction”, “Internet Quality”, “System Fuctionality”, “System Interactivity”, Course Quality”, “Relevant Content” and “Course Flexibility”. The seven factors are all strategic and operational success factors. After this step with the formulation and distribution of a questionnaire among the students of Tehran Uiversity, the implementation of these factors was measured.