بررسی نقش هیجان کالا و برند در رفتار خرید مصرف کننده
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55101
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- عمادالدین رحمانیان کوشککی
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- با توجه به افزایش روزافزون رقابت در بین تولیدکنندگان کالاهای تجاری و پیچیدهتر شدن فضای رقابتی، همگن شدن کالاها توجه به مسائل روانشناختی مصرفکننده اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. با توجه به کمبود چنین پژوهشهای در بافت مصرف ابران، در این پژوهش بر آن شدیم تا تاثیر هیجان کالا و برند را بر رفتار خرید مصرف کننده ایرانی بررسی کنیم. با بررسی ادبیات مربوطه در زمینه بازارایابی و روانشناسی و بر پایه پژوهشهای قبلی مدلی ارائه شد. دادهها توسط نمونه گیری خوشهایی ??? پرسشنامه پر شد. دادهها توسط پرسشنامه در مورد اطلاعات جمعیتشناختی، هیجان برند، هیجان کالا و تاثیر هیجان بر عوامل موثر بر رفتار خرید مصرفکننده جمعآوری شد عوامل موثر بر رفتار خرید مصرفکننده با توجه به زمینه روانشناختی این پژوهش، خود انگاره، ریسک دریافتی، مقبولیت اجتماعی و لذت جویی در نظر گرفته شدند. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، دادهها توسط مدلابی معادلات سختاری (SEM) توسط نرمافزار AMOS تحلیل شدند. یافتههای مطالعه اصلی نشان داد که دادهها با مدل برازش مطلوبی دارند. یافتههای نهایی به شرح زیر بودند: ?) هیجان کالا و برند با یکدیگر وابسته بوده و تاثیر متقابل بر هم دارند. ?) هیجان چه به صورت غیر مستقیم از طریق هجان کالا و برند و چه به صورت مستقیم بر عوامل موثر بر رفتار خرید مصرفکننده تاثیر دارد. ?) مصرفکننده ایرانی برداشت هیجانی مطلوبی از برند ایرانی ندارد. میتوان اینگونه بیان کرد که هیجان به جای روابط خطی ساده، از طریق مولفههای پیچیده و چند وجهی، چه به صورت ]ودآگاه و چه به صورت ناخودآگاه بر رفتار خرید مصرفکننده تاثیر گذار است. تمامی نتایج حاصله از این پژوهش، همسو و تکمیل کننده نتایج پژوهشهای قبلی در این زمینه بودند. مدل ارائه شده در این پژوهش شاختاری زیربنایی بالقوهایی برای تاثیرگذاری بر رفتار خرید مصرفکننده را نشان میدهد. با توجه به بررسیهای نتایج در بافت مصرف ایران، نتایج این پژوهش نشان دهنده عدم توجه به هیجان در ارتباطات بازاریابی در بافت بازاریابی و مصرف ایران است. با توجه به اهمیت نقش هیجان در رفتار مصرفکننده و نتایج این پایاننامه، به صاحبان صنایع و دستاندر کاران امر بازاریابی توصیه میشود تا در ارتباطات بازاریابی خود، به هیجان به عنوان یک عنصر تاثیرگذار بر رفتار مصرفکننده توجه بیشتری نشان