روش های تدریس و اهداف اموزش دانشگاهی بازاریابی شناسایی و مقایسه ترجیح دانشجویان با مدرسان در دانشگاه تهران و شریف
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53507
- تاریخ دفاع
- ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
- استاد راهنما
- مینا بیگی
- دانشجو
- مصطفی فروغی نعمه اللهی
- چکیده
- تحقیق حاضر به شناسایی ترجیحات دانشجویان مدیریت در خصوص اهداف آموزشی و روش های تدریس و تلاقی این ترجیحات با نظر مدرسان این رشته پرداخته است. جامعه آماری مشتمل بر 2800 دانشجو و 75 مدرس بوده است که در این تحقیق به عنوان نمونه آماری، 335 دانشجو و 30 مدرس توسط پرسشنامه اولویت های خود را مشخص کرده اند و داده ها توسط آزمون های آماری و توصیفی تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهد که اهداف آموزشی سه گانه شناسایی شده، در بین دانشجویان و مدرسان از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. دانشجویان اولویت خود را در آماده شدن برای ورود به محیط-های کاری می دانند در حالی که مدرسان بهبود نگرش دانشجو به درس و ایجاد علاقه به فراگیری مباحث را مقدم بر سایر اهداف آموزش دانشگاهی به حساب می آورند. در حالی که هر دو گروه بر کم اهمیت تر بودن ادامه تحصیل به عنوان یک هدف آموزشی توافق دارند. محبوب ترین روش های آموزش بین دانشجویان و مدرسان موردکاوی، ایفای نقش و مباحثه گروهی هستند. با یا بدون در نظر گرفتن اهداف آموزشی، سخنرانی و روش های مبتنی بر کامپیوتر همواره کمترین مطلوبیت را دارند. مطلوب ترین روش های تکلیف خارج کلاس پروژه های کاربردی و موردکاوی و تکالیف گروهی هستند و در مورد ترکیب نمره پایانی و روش های ارزیابی، روش ترکیبی، موردکاوی و مشارکت کلاسی بیشترین طرفدار را دارند. مفاهیم کلیدی: آموزش مدیریت، آموزش دانشگاهی، روش تدریس، اهداف آموزشی
- Abstract
- In today’s highly competitive global world, effective teaching and learning has become a focal point for researchers, HRD practitioners and educational managers. Higher education institutions today are facing new challenges. In this new structure, the students are the clients while lecturers and academic staff are the service-providers where the latter has to meet the ever-growing demands of the clients by adjusting the learning environment. Course design and learning context are among the most crucial elements of learning context. This paper pursues to answer three main questions: Among the educational objectives which one holds the first stand from the university students’ and professors’ point of view? Does the course design specially teaching method alter when aiming different educational objectives for higher education? And finally, do university students’ and professors’ preferences meet each other in the mentioned issues? Results show some discrepancies about the importance of educational objectives between students and academic staffs. Developing the student’s ability to use and test ideas and information & to prepare student for future career ranked first in student perception while academic staffs know attitude improvement the first mission of management courses. With or without considering educational objectives, active teaching methods like case study, roll play and group discussion are the most preferred teaching method while lecture and computer based methods have the least desirability among management students and academic staffs. Keywords: management education, teaching method, educational objective, learning outcome