عنوان پایان‌نامه

تدوین و تبیین مدل ساز و کار (مکانیزم) های حفظ دانش در سازمان های پروژه محور فعال در حوزه فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: همکاران سیستم)




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56818
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    علی اتشی
    استاد راهنما
    محمد موسی خانی

    فرایند حفظ دانش در سازمان‌ها معمولا وقتی مورد توجه قرار می گیرد که سازمان با بحران از دست رفتن دانش مواجه شده است. در چنین مواردی سازمان مجبور است با پذیرش از دست رفتن بخش قابل توجهی از دانش خود، به اقداماتی ضربتی برای حفظ قسمتی از دانش باقیماند دست بزند. لذا اندیشیدن به پیشگیری از این اتفاق کمک شایانی برای حفظ قدرت و مزیت رقابتی سازمان در بحران‌های دانشی خواهد کرد. پروژه‌ها امروزه جزئی جدا نشدنی از کسب و کارها هستند که اگر چه یکتا بوده و از هم متمایزند، اما در موارد بسیاری کارها در آنها در حال تکرار مجدد است و تجارب و رخدادهای پروژه‌های قبل در پروژه های بعد تکرار می‌شوند. از اینرو داشتن روشی برای حفظ دانش پروژه‌های قبل جهت استفاده در آینده می‌تواند از اختراع مجدد چرخ در پروژه جدید بکاهد و این اتفاق منجر به کاهش زمان صرف شده برای کارهای تکراری،‌ کاهش هزینه انجام دوباره‌کاری‌ها و افزایش کیفیت اقلام قابل تحویل پروژه شود. از سوی دیگر در سازمان‌های پروژه‌محور، افراد در پروژه‌های مختلف مشغول به فعالیت بوده و یا پس از اتمام یک پروژه وارد پروژه بعد می‌شوند. در چنین شرایطی دانش و تجاربی که از پروژه قبل همراه دارند تا زمانیکه فرد سازمان را ترک کند مورد غفلت واقع می‌شود. توجه به این موضوع می‌تواند مدیران را به درک این مهم رهنمون شود که در سازمان‌های پروژه‌محور در انتهای هر یک از پروژه‌ها چالشی بحران‌گونه در حفظ دانش پروژه خاتمه یافته پیش می‌آید. در پژوهش حاضر، چهارچوبی گام به گام ارائه شده است که با کمک آن سازمان‌ها می‌توانند دانش دارای اهمیت خود را شناسایی کرده و با کمک ماهیت این دانش و شناخت نوع آن، مکانیزم‌های مناسب برای حفظ دانش را انتخاب نمایند. بدین ترتیب که سازمان نقاط دانشی و دانش خیز خود را شناسایی کرده و اقلام دانشی که در/ تا هر یک از این نقاط تولید شده را مشخص می‌نماید. سپس با کمک شناسایی نوع دانش هر یک از این اقلام دانشی، مکانیزم مناسبی برای حفظ دانش هر یک از این اقلام دانشی انتخاب می‌شود
    Abstract
    Focusing on Knowledge Retention process usually happens in the situations that organizations face with a Knowledge Loss Crisis. In this condition the organization have to accept leaking of knowledge. Therefore thinking about preventing of this crisis could be helpful for maintaining competitive advantage of organizations in knowledge crisis. Nowadays projects are the essential part of businesses, although projects are unique and different from each other but there are many repeatable tasks in them. These tasks repeat in many projects, therefore experiences and events of the prior projects repeat consequently in the next ones. By regarding this fact, retaining the knowledge of prior projects to use in future ones could reduce the cost of reworks and the time spending on repeatable tasks and could enhance the quality of deliverable items of project. On the other hand in the project-based organizations, people work in various projects or start a new project after another. In this situation, the previous knowledge and the experience of workers are not intentioned in the organization until he/ she wants to leave. This concept can alert managers in project-based organization that there are critical challenges in knowledge retention at the end of project. In this research, a step-by-step framework was developed that helps the organization to identify the main knowledge of organization and determine the nature of it. According this, organization can choose the suitable mechanism of knowledge retention. Therefore, organization identify the main knowledge and knowledge items then based on determining the nature of knowledge items, the related mechanisms of knowledge items are chosen.