عنوان پایاننامه
ساخت ابزار استاندارد سنجش فرایند یادگیری زدایی در سازمان
- رشته تحصیلی
- MBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2285;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56660
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- ارشیا خدایی
- استاد راهنما
- عباس کرامتی
- چکیده
- در دهه¬های گذشته افزایش اهمیت دانش به عنوان عنصری حیاتی در توسعه و رشد سازمان¬ها، موجب افزایش وابستگی آنها به دانش شده است. از طرفی همواره تغییرات تکنولوژیک متعددی پیش روی سازمان¬ها قرار می¬گیرد که جهت انطباق با این تغییرات، سازمان¬ها باید به کسب و به¬کارگیری دانش و تکنولوژی جدید روی آورند. از آنجایی که در جریان تغییر تکنولوژی، همواره سهم زیادی از دانش¬های حول تکنولوژی قدیمی، منسوخ میشود و در صورتی¬که سازمان وابستگی عمیقی با آنها داشته باشد، یادگیری و به¬کارگیری دانش جدید با مشکل روبرو ¬شده و اثرات منفی زیادی پیش روی سازمان قرار می-گیرد، بنابراین لازم است سازمان¬ها با استفاده از فرایندی نسبت به کاهش اثرات منفی دانش¬های منسوخ بپردازد. این فرایند، یادگیری¬زدایی می¬باشد که عبارتست از فرایندی آگاهانه که سازمانها آن را به منظور کاهش اثرات منفی دانش¬های منسوخ و قدیمی خود به کار میگیرند. هم¬چنین سازمان¬ها برای اینکه بتوانند میزان استفاده از فرایند یادگیری¬زدایی را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص نمایند از چه اقداماتی و به چه میزان استفاده نموده¬اند تا در صورت نیاز بتوانند از اقدامات دیگر نیز استفاده نمایند، نیازمند ابزاری جهت سنجش فرایند یادگیری¬زدایی می¬باشند. بنابراین در این تحقیق به¬منظور پاسخ به این نیاز به طراحی ابزار سنجش فرایند یادگیریزدایی که از روایی و پایایی مناسب برخوردار باشد، پرداخته شده است. بدین¬منظور در ابتدا رویکردها و اقداماتی که سازمان¬ها میتوانند در این زمینه به¬کار گیرند، از مطالعه ادبیات و چارچوب نظری استخراج شدند که در قالب 8 رویکرد و 36 اقدام تقسیم¬بندی شد، سپس این اقدامات به¬صورت عبارات مناسبی در پرسشنامه¬ای تدوین شدند تا میزان استفاده آنها، از طریق طیف 7 نقطه¬ای مورد سنجش قرار گرفته شود. جهت سنجش کیفیت پرسشنامه طراحی شده، دو معیار روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. به¬منظور بررسی روایی محتوا، پرسشنامهای طراحی گردید که در آن سه شاخص شفافیت، مناسبت، و جامعیت عبارات توسط خبرگان و متخصصان، ارزیابی شد که پس از انجام این مرحله و اعمال اصلاحات لازم، رویکردها به 7 رویکرد و اقدامات به 28 اقدام تقلیل یافت و بر این اساس، پرسشنامه نهایی بدست آمد. هم¬چنین با استفاده از داده-های جمعآوری شده از 134 شرکت فعال نرمافزاری، مقادیر پایایی آن از طریق بررسی ضریب آلفای کرونباخ، روایی سازه از طریق تحلیل عاملی و روایی همگرا و واگرای پرسشنامه از طریق تحلیل متغیر بررسی گردید که در نهایت پس از انجام تجزیه و تحلیل دادهها و اعمال اصلاحات لازم، پرسشنامه نهایی از پایایی مناسبی برخوردار شده و همچنین از لحاظ روایی محتوا، سازه و همگرا و واگرا نیز در سطح قابل قبولی قرار گرفت.
- Abstract
- In the past decade due to the increasing importance of knowledge as a critical element in organizational development, organizational affiliation has also increased. The organizations are constantly faced with many technological changes, so in order to adapt with them, organization have to acquire and apply knowledge about new technologies. With respect to the changing technology, a large portion of knowledge about old technology is obsoleted. If the organization has strong ties with this kind of knowledge, it will be difficult to learn and apply as though, causing a lot of negative effects. So an appropriate process should be held to reduce the negative effects of the obsolete knowledge. This process is called "unlearning" which is a set of actions consciously by the organizations to reduce the negative effects of the outdated and obsolete form of knowledge. Besides, the organizations need an instrument to measure and assess the level of the unlearning process to specify which actions are used and how much. This will lead to other necessary actions to be done. In this research, in order to answer this need, we try to design a measurement for unlearning process that has appropriate reliability and validity. Therefore, the approaches and actions which can be used by the organizations are formed in the frame of 8 approaches and 36 related measures explored from the study of theoretical framework and literature. Then, a set of suitable expressions were made in a form of a questionnaire to work out through a 7-point range of measurement. for assessing the quality of questionnaire, the two criteria of validity and reliability were analyzed. To study the content validity a questionnaire was designed with three specifications, which are: "clarity, relevance, and comprehensiveness". The specifications of the questionnaire were evaluated by the experts and the specialists. They also had to suggest their comments. After this step and doing necessary corrections, the 8 approaches were reduced to 7 and 36 measures were reduced to 28. At last the questionnaire was finalized. Through this questionnaire, the collected data from 134 software companies led to evaluate the reliability through calculate the value of coefficient Cronbach's alpha; construct validity through factor analysis method and convergent and discriminate validity through variable analysis. Finally, after analyzing the data and applying the necessary corrections, the result was a qualified questionnaire with acceptable level in validity in terms of content, construct, convergent and discriminate and reliability.