عنوان پایان‌نامه

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر افزایش میزان جذب کارآموز پسر در مراکز آموزش فنی و حرفه ای ثابت استان قم



    دانشجو در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر افزایش میزان جذب کارآموز پسر در مراکز آموزش فنی و حرفه ای ثابت استان قم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001572;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55680
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۹۱

    چکیده مهمترین هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر افزایش میزان جذب کارآموز ( جوانان ) به فراگیری آموزشهای فنی و حرفه ای در مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای استان قم می باشد .برای دستیابی به هدف این تحقیق ادبیات و مبانی نظری تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و بویژه از نظرات افراد صاحب نظر و خبره برای تدوین سوالات پژوهش استفاده گردید . پس از آن متغیر های تحقیق با توجه به موارد مذکور استخراج و پرسشنامه مورد نیازتهیه و اقدام به آزمون روایی آن از طریق استفاده از نظرات افراد خبره و صاحب نظر نموده و پایایی آن نیز با استفاده از نرم افزار spssواز طریق آلفای کرونباخ، محاسبه شد و مقدار آن 95درصد بدست آمد. جامعه آماری تحقیق دربر گیرنده کارکنان حوزه آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم و مراکز تابعه و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای پسران قم بوده که پس از تعیین حجم نمونه مورد نیاز، تعداد 141 پرسشنامه بین ایشان توزیع گردید که از این تعداد 93 پرسشنامه ویژه کارآموزان و 48 پرسشنامه ویژه کارکنان بود. پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار های مورد نیاز مشخص گردید: عوامل مورد سنجش شامل عوامل شخصی کارآموزان ، عوامل اجتماعی و فرهنگی ، حمایتهای قانونی دولت از دارندگان گواهینامه مهارت ، عوامل سازمانی ، نیاز سنجی از بازار کار و نیز اطلاع رسانی، همچنین افزایش تعداد دوره ها و مراکز آموزشی از عوامل موثر در جذب کارآموزان به فراگیری این آموزشها می باشند .و از آنجاییکه یکی از اهداف تحقیق حاضر رتبه بندی این عوامل می باشد پس از انجام محاسبات لازم و تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود عوامل سازمانی رتبه اول ، حمایتهای قانونی دولت از دارندگان گواهینامه مهارت رتبه دوم و سایر عوامل شامل افزایش تعداد دوره ها و مراکز ، تحقیق و نیاز سنجی از بازار کار با هدف تطابق آموزشها با نیاز بازار کار ، اطلاع رسانی ، عوامل شخصی و عوامل فرهنگی و اجتماعی حائز رتبه سوم گردیدند.
    Abstract
    Abstract The most important purpose of this research is to identify and to rank the effective factors on increasing the amount of the trainee’s attraction to acquiring the technical and vocational trainings in the Qom province technical and vocational fixed centers. For achieving the purpose of this research, the literature and the theoretical bases of the research was reviewed, and especially the opinions of the knowledgeable and expert persons were used to edit the research questions. Then the variables of the research were extracted according to the mentioned cases, and the necessary questionnaire was made, and its validity test was performed by using the opinions of the experts and knowledgeable people, and also its stability test was calculated by using the SPSS software and the cronbach alpha, and its amount was obtained as 95%. The goal society was the education section of the Qom province technical and vocational training department and the subordinate educational centers, and the apprentices of the Qom province boys technical and vocational training centers, and after determining the required sample size, the number of 141 questionnaires were distributed among them, 93 of which were for apprentices and 48 of which were for the employees. After gathering and analyzing the information and data, and using the necessary softwares for the analysis , it was determined that: the tested factors including the personal factors of apprentices, the social and cultural factors, government’s legal support of the holders of the skill certificate, the organizational factors, research and measuring the need of the job market, and also announcing the training courses, and increasing the number of courses and training centers are among the effective factors in attracting the apprentices to acquire these trainings. And since one of the purposes of the present research is to rank these factors, after performing the necessary calculations and analyzing the available information, the organizational factors were the first rank; the government’s legal supports of the holders of the skill certificate was the second rank, and other factors such as increasing the number of courses and centers, research and measuring the need of the job market with the purpose of conforming the trainings to the need of the job market, announcement, personal factors and the cultural and social factors were the subjects of the third rank.