عنوان پایان‌نامه

ارائه مدل رابطه متغیرهای رفتاری (سطح فردی) با تسهیم دانش در شرکت همکاران سیستم



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدل رابطه متغیرهای رفتاری (سطح فردی) با تسهیم دانش در شرکت همکاران سیستم" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54417
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محمد موسی خانی

    برای سازمان های مبتنی بر دانش،یک روش کسب مزیت رقابتی،مدیریت دانش سازمانی می باشد. سازمان ها ازفعالیت های مدیریت دانش برای کسب،ذخیره،بهره برداری دانش به منظور حل مساله،یادگیری پویا،برنامه ریزی استراتژیک وتصمیم گیری استفاده می کنند.موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش وابسته به تسهیم دانش می باشد. در چنین شرایطی مهم ترین چالش سازمان ها این است که چگونه تسهیم دانش را تشویق کنند. زیرا دانش سرمایه فکری سازمان است و دانشی که در ذهن کارکنان ایجاد شده تا زمانی که تسهیم نشود برای سازمان ارزش کمی دارد . بنابراین تسهیم دانش یکی از فرایندهای اصلی مدیریت دانش می باشد. تسهیم دانش نه فقط بزرگترین چالش ومانع در مدیریت دانش است بلکه مهم ترین فاکتور در اندازه گیری عملکرد مدیریت دانش و یادگیری سازمانی است. از آنجا که تسهیم دانش می تواند فرایندی سخت وهمراه با عدم اطمینان باشد ودر سطح فردی ممکن است ادراکاتی از تعارض علایق یا آسیب پذیری به وجود آورد و انسان مهم ترین نقش را در تسهیم دانش دارد ، بنابراین هدف این تحقیق شناسایی رابطه متغیرهای رفتاری سطح فردی (شامل شخصیت،نگرش،ادراک،انگیزش ویادگیری)با تسهیم دانش می باشد.روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی واز لحاظ روش توصیفی پیمایشی،ابزار آن پرسشنامه وجامعه آماری اول صاحب نظران وخبرگان در حوزه های مدیریت دانش ومدیریت رفتار سازمانی وجامعه آماری دوم کارکنان شرکت همکاران سیستم می باشد.در این پژوهش ابتدا مدلی از رابطه متغیرهای رفتاری سطح فردی با تسهیم دانش با توجه به ادبیات موضوع ارائه گردید وسپس اعتبار سنجی این مدل از دیدگاه خبرگان مورد بررسی قرار گرفت ومتغیریادگیری که مرتبط نبود حذف گردید .در نهایت قابلیت کاربرد و سودمندی مدل در جامعه آماری دوم توسط کارکنان شرکت همکاران سیستم مورد بررسی قرار گرفت.
    Abstract
    Knowledge management(KM) is one of the approaches for knowledge-based organizations to achieve to competitive advantage. Organizations implement knowledge management(KM) concepts in order to capture, store, exploration, problem solving, dynamic learning, strategic planning, and decision-making in their works. To reach these targets, knowledge sharing(KS) has an important role in KM process. However, since the knowledge is an intellectual capital in the organization that should be shared, the main challenge for knowledge-based organizations is “how the managers can encourage the knowledge sharing(KS) process?” Therefore, KS not only is one of the main processes of KM, but also it is a big challenge which has an important role in the evaluation of KM’s performance and organizational learning. Since KS can be a difficult process along uncertainty, it can create perceptions of conflicts in the individual level among staffs of the organization. The aim of this investigation is to identify the relations of individual behavioral variables with KS including personality, attitude, perception, motivation and learning. The used research method is sorted as an applied and a descriptive research. The research material is two questionnaires that were distributed among the staffs and experts of the Hamkaran System Company (two samples). First due to the literature of the subject, a model consist of relaxations of the individual variables with KS is presented. Then the validity of the model is tested from expert’s viewpoints. According to the results, a variable called “learning” should be removed from this model. Finally, the applications of the model is tested based on the second statistical sample.